Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

ATB 3
Ceres i Forsvik 2005-07-14
Ceres i Forsvik 2005-07-14
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1953
  Varv Marinverkstäderna, Karlskrona
  Varvsnummer 326
  Registernr 13527
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SLUX
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 30,40 meter 30,40 meter
  Största bredd 6,00 meter 6,20 meter
  Djupgående 2,00 meter 1,91 meter
  Brt/Nrt - 165/67
  Maskineri - 1 x Volvo Penta TAMD 120
  Effekt - 280 hk, 202 kW
  Toppfart - 8 knop
  Kapacitet - 193 passagerare
  Historik
  1953 Levererad av Marinverkstäderna som ATB 3 till Kungl. Marinförvaltningen, Stockholm. Ammunitions- och mintransportfartyg.
  1987 Såld till Martour AB, Göteborg för 173.000 SEK och omdöpt till Maribell. Ombyggd till passagerarfartyg med 165 brt, 67 nrt vid Sjötorps varv. Ny huvudmaskin, av fabrikat SAAB Scania DSI 211, 218 hk, 160 kW, installeras. Trafik på Göta kanal, Vänern och Trollhätte kanal.
  2001 Såld till Viken Rederi AB, Karlsborg för 2,3 milj SEK och omdöpt till Ceres. Trafik på Göta kanal, sträckan Vänern - Vättern.
  2005 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TAMD 120, 280 hk, 202 kW, installeras. Maskinen är begagnad.
  2010-06-13 Ny hemort Töreboda.
  2010 Ny hemort Forsvik.
  2011-12-15 Såld till PnP Rederi AB, Helsingborg. Hemort Forsvik. Trafik på Göta Kanals Östgötadel.
  2017-08-12 Sista turen på Göta Kanal.
  2017-08-13 Lämnar Göta Kanal för färd till Härnösand, dit man anländer 19 augusti.
Tillbaka till Martour AB
Tillbaka till Viken Rederi AB
Tillbaka till PnP Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.