Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Årås
Hollungen i Fredrikstad, Norge 2006-07-20
Hollungen i Fredrikstad, Norge 2006-07-20
Foto: Krister Bång
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1978
  Varv A/S Fjellstrand Aluminium Yachts, Omastrand, Norge
  Varvsnummer 1500
  Registernr 14096
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal LGSZ, SBQP, numera norsk signal LIJS
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa - 16,98 meter
  Största bredd - 4,18 meter
  Djupgående - 2,00 meter
  Brt/Nrt - 31/9
  Maskineri - 1 x GM V12
  Effekt - 550 hk, 404 kW
  Toppfart - 12 knop
  Kapacitet - 60 passagerare
  Historik
  1978 Levererad av A/S Fjellstrand Aluminium Yachts som Årås till Arvid Hopen, Mastrevik. Hemort Bergen. Norsk signal LGSZ. Utchartrad till A/S Bergen - Nordhordland Rutelag, Bergen. Trafik i Mangerforden samt till och från Toska.
  1982 Överförd till A/S Arvid Hopen, Mastrevik.
  1989-08 Såld till Herman Walsø, Trondheim. Hemort Bergen.
  1990-03 Såld till Lundbäcks Linjebåtstrafik, Enköping för 1.325.000 NOK och omdöpt till Johan Skytte. Svensk signal SBQP.
  1990 Omdöpt till Ansgar. På fartyget anges dock "Anskar".
  1991 Omdöpt till Johan Skytte.
  1996 Såld till Föreningsbanken AB, Stockholm.
  1996 Såld till Viking Cruise Sognefjorden AS, Vik, Sogn, Norge för 0,71 milj SEK och omdöpt till Viking Saga. Norsk signal LIJS. Hemort Bergen.
  1999-06 Såld till Vestbygdcruise AS, Myre. Hemort Bergen.
  2003-12-30 Såld till Hvalersambandet AS, Skjærhalden och omdöpt till Hollungen. Utchartrad till Hollunger AS, Skjærhalden för chartertrafik i Hvalers skärgård.
Tillbaka till Lundbäcks Linjebåtstrafik
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.