Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Anna Hendrika
Guardian i Luleå 1998-06-04
Guardian i Luleå 1998-06-04
Foto: Krister Bång
  Fartygsfakta    
  Byggd 1963
  Varv Schiffswerft Julius Diedrich GmbH & Co, Oldersum, Tyskland
  Varvsnummer 90
  Registernr 14703
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 6412310
  Signal Norsk signal JXNP, svensk SHWC, norsk LLCC
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 31,75 meter 33,84 meter
  Största bredd 6,72 meter 6,73 meter
  Djupgående - 3,40 meter
  Brt/Nrt 185/75 194/58
  Maskineri 1 x Kromhout 1 x Kromhout
  Effekt - 560 hk, 412 kW
  Toppfart 10,5 knop 13 knop
  Kapacitet - 75 passagerare
  Historik
  1963 Levererad av Schiffswerft Julius Diedrich GmbH & Co som Anna Hendrika till Hendrik Messemaker, Kattwijk aan Zee, Nederländerna. Fiskefartyg med beteckning "KW 215".
  1974-12 Såld till P/R Halvor Solstad (Solstad Rederi A/S), Skudeneshavn, Norge och omdöpt till Ondur. Norsk signal JXNP. Ombyggd vid Skude Verft AS. Räddningsfartyg vid Ekofiskfältet.
  1979 Ombyggd vid A/S Haugesunds Slip, Haugesund.
  1985-03 Såld till Ondur Ltd., Aberdeen, Skottland, Storbritannien. Fortsatt trafik som räddningsfartyg.
  1989-11 Såld till Ledge One Ltd, Aberdeen.
  1989-11 Såld till Curcondor Shipping NV, Willemstad, Nederländska Antillerna och omdöpt till Condor.
  1994-12 Såld till Hennix Individ- & Grupputveckling AB, Luleå och omdöpt till Guardian. Hemort Luleå. Svensk signal SHWC. Ombyggd till passagerarfartyg. Chartertrafik i Luleå skärgård.
  1995 Hennix Individ- & Grupputveckling AB byter namn till Condor Shipping AB, Luleå.
  1999-12 Såld till Nord-Trøndelag Fylkeskommune, Ytre Namdal videregående skole, Rørvik, Norge för 2,45 milj SEK och omdöpt till Hillerø. Hemort Namsos. Norsk signal LLCC. Undervisningsfartyg vid skolan. Även charter.
  2013-08-30 Grundstöter ca. kl. 22.35 i Langsundet, Vikna, Rørvik under en chartertur med 70 passagerare och fyra besättningsmän ombord. RS Harald V från Redningsselskapet kommer efter ett tag till platsen och evakuerar passagerarna in till Rørvik. Fartyget dras loss några timmar senare och går för egen maskin in till Rørvik där skrovet undersöks av dykare.
Tillbaka till Hennix Individ- & Grupputveckling AB
Tillbaka till Condor Shipping AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.