Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Yxlan
Olliver i Stavsnäs, Värmdö 2012-07-09
Olliver i Stavsnäs, Värmdö 2012-07-09
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 4/1992, S8
* Loggen Nr 18, sid 20
* Båtologen 6/2014, S391
* Sveriges Skeppslista 1969, S66
* Sveriges Skeppslista 1970, S64
* Sveriges Skeppslista 1971, S64
* Sveriges Skeppslista 1972, S62
* Sveriges Skeppslista 1973, S60
* Sveriges Skeppslista 1980, S62
* Sveriges Skeppslista 1981, S68
* Sveriges Skeppslista 1989, S78
* Sveriges Skeppslista 1992, S92
* Sveriges Skeppslista 1997, S88
* Sveriges Skeppslista 1998, S90
* Sveriges Skeppslista 2001, S94
* Sveriges Skeppslista 2005, S100
* Sveriges Skeppslista 2006, S104
  Byggd 1954
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 16
  Registernr 10950
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SJAL
  Systerfartyg Alnö I Alnö II Gräsö
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 27,79 meter 28,02 meter
  Största bredd 8,02 meter 8,08 meter
  Djupgående 3,00 meter 2,76 meter
  Brt/Nrt 136/83 105/31
  Maskineri 3 x Scania-Vabis 1 x Scania D14
   - 1 x Scania
  Effekt 378 hk, 278 kW 345 hk, 253 kW
   - -
  Toppfart 10 knop 11 knop
  Kapacitet 140 passagerare 8 passagerare
   24 personbilar 50 ton
  Historik
  1954 Levererad av AB Åsi-verken som Yxlan till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Furusund - Yxlan, Stockholm.
  1956 Omdöpt till Färja 61/194. Flyttas till leden Blidö - Yxlan, Stockholm
  1956 Flyttas till leden Östanå - Ljusterö, Stockholm. Reservfärja.
  1957 Flyttas till leden Munsö - Adelsö, Mälaren.
  1959 Flyttas till leden Öregrund - Gräsö, Uppland. Även reservfärja för leden Munsö - Adelsö, Mälaren.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1975 Såld till Waxholms Rederi AB, Vaxholm och omdöpt till Olliver. Trafik på traden Vaxholm - Norra Tynningö samt godstrafik i Stockholms skärgård.
  1990 Såld till Sandhamns Sjöservice AB, Sandhamn för 800.000 SEK.
  1996 Såld till Sandhamns Rederi AB, Sandhamn för 320.000 SEK. Godstransporter i Stockholms skärgård, bl a för Waxholmsbolaget.
  2012-05-28 Såld till Ressel Rederi AB, Stockholm. Fortsatta godstransporter i Stockholms skärgård, bl a för Waxholmsbolaget.
  2013-05-29 I samband med ett tillägg vid Bunkviks brygga, Nämdö backar man på grund vid Getholmen, Ekholmen kl. 13.20 sedan problem med reverseringen uppstått. Man sitter väldigt lätt och dras loss av Lote kl. 17.00 och bogseras därefter till Stavsnäs. Queen möter upp på Nämdöfjärden och hjälper till att lyfta klaffen på Olliver så att man kan lägga till. Ankommer Stavsnäs kl. 20.15. Bogseras två dagar senare till Tenö varv av bogserbåten Tug för att reparera en skadad skädda samt se över reverseringen.
  2015-06-22 I samband med ett tillägg i Stavsnäs, Värmdö kl. 15.30 så drabbas man av ett tekniskt fel och kör in med klaffen i taxibåten Gripens babordssida och slår ut fönstren i aktersalongen och orsakar lättare plåtskador utmed sidan. Fartyget ådrar sig inga skador.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Waxholms Rederi AB
Tillbaka till Sandhamns Rederi AB
Tillbaka till Ressel Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.