Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Yxlan
Olliver i Stavsnäs, Värmdö 2012-07-09
Olliver i Stavsnäs, Värmdö 2012-07-09
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1954
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 16
  Registernr 10950
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SJAL
  Systerfartyg Alnö I Alnö II Gräsö
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 27,79 meter 28,02 meter
  Största bredd 8,02 meter 8,08 meter
  Djupgående 3,00 meter 2,76 meter
  Brt/Nrt 136/83 105/31
  Maskineri 3 x Scania-Vabis 2 x Scania DI13
  Effekt 378 hk, 278 kW 800 hk, 588 kW,
  Toppfart 10 knop 11 knop
  Kapacitet 140 passagerare 8 passagerare
   24 personbilar 50 ton
  Historik
  1954-10-01 Levererad av AB Åsi-verken som Yxlan till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Furusund - Yxlan, Stockholm.
  1956 Omdöpt till Färja 61/194. Flyttas till leden Blidö - Yxlan, Stockholm
  1956 Flyttas till leden Östanå - Ljusterö, Stockholm. Reservfärja.
  1957 Flyttas till leden Munsö - Adelsö, Mälaren.
  1959 Flyttas till leden Öregrund - Gräsö, Uppland. Även reservfärja för leden Munsö - Adelsö, Mälaren.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1975 Såld till Waxholms Rederi AB, Vaxholm och omdöpt till Olliver. Trafik på traden Vaxholm - Norra Tynningö samt godstrafik i Stockholms skärgård.
  1990 Såld till Sandhamns Sjöservice AB, Sandhamn för 800.000 SEK.
  1996 Såld till Sandhamns Rederi AB, Sandhamn för 320.000 SEK. Godstransporter i Stockholms skärgård, bl a för Waxholmsbolaget.
  2012-05-28 Såld till Ressel Rederi AB, Stockholm. Ny hemort Stavsnäs. Fortsatta godstransporter i Stockholms skärgård, bl a för Waxholmsbolaget.
  2013-05-29 I samband med ett tillägg vid Bunkviks brygga, Nämdö backar man på grund vid Getholmen, Ekholmen kl. 13.20 sedan problem med reverseringen uppstått. Man sitter väldigt lätt och dras loss av Lote kl. 17.00 och bogseras därefter till Stavsnäs. Queen möter upp på Nämdöfjärden och hjälper till att lyfta klaffen på Olliver så att man kan lägga till. Ankommer Stavsnäs kl. 20.15. Bogseras två dagar senare till Tenö varv av bogserbåten Tug för att reparera en skadad skädda samt se över reverseringen.
  2015-06-22 I samband med ett tillägg i Stavsnäs, Värmdö kl. 15.30 så drabbas man av ett tekniskt fel och kör in med klaffen i taxibåten Gripens babordssida och slår ut fönstren i aktersalongen och orsakar lättare plåtskador utmed sidan. Fartyget ådrar sig inga skador.
  2024-03-15 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI13, 800 hk, 588 kW, installeras vid Tenö Varv AB, Vaxholm.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Waxholms Rederi AB
Tillbaka till Sandhamns Rederi AB
Tillbaka till Ressel Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 986 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marinteknik verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.