Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Vista
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-04-18 PN
* Pål Ulsteen, EMA, 2005-12-19 PN
* Pål Ulsteen, EMA, 2005-12-20 PN
* Pål Ulsteen, EMA, 2007-04-27 PN
  Byggd 1889
  Varv Thorskogs Mekaniska Verkstad, Torskog
  Varvsnummer 110
  Registernr 1286
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JCSD, senare norsk signal HCBK, numera LFFZ
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotningen
  Längd öa 19,50 meter 20,05 meter
  Största bredd 4,77 meter 4,94 meter
  Djupgående 2,13 meter 2,79 meter
  Brt/Nrt 73/52 -
  Maskineri 1 x Thorskog ångmaskin 1 x Hjelset Råoljemotor
  Effekt 65 hk, 48 kW 124 hk, 91 kW
  Toppfart 8,5 knop -
  Kapacitet 120 passagerare -
  Historik
  1889-07-27 Levererad av Thorskogs Mekaniska Verkstad som Vista till Ångbåts AB Vista, Jönköping. Byggnadskostnad 25.000 kr. Trafik på Vättern, traden Jönköping - Röttle - Öland - Gunneryd - Hanefors - Gränna - Visingsö.
  1897-06 Såld till Nya Ångbåts AB Södra Wettern, Jönköping som lämnar sitt fartyg "Södra Wettern" som betalning. Man får även 20.000 SEK av Ångbåts AB Vista.
  1899 Såld till Fredrikstad-Hvaler Dampskibs A/S, Fredrikstad, Norge för 24.000 NOK och omdöpt till Vesterø. Trafik på traderna Fredrikstad - Hvaler och Fredrikstad - Strömstad.
  1902 Sista året med trafik till Strömstad.
  1910 En ny ångpanna installeras vid Fredrikstads mekaniske verksted för 4.625 NOK.
  1925 Kolliderar med s/s Glommen 1. Får 1.700 NOK i ersättning för skadorna.
  1930 Moderniseras vid Fredrikstads mekaniske verksted för 1.200 NOK. Bland annat ny styrhytt.
  1932 Elektriskt ljus installeras. Kostnad 1.200 NOK.
  1940 Motoriserad vid Glommens mekaniske verksted för 42.089 NOK. En 3-cyl Deutz Diesel, 110 hk, 81 kW, installeras. Fartyget gör nu 10 knop.
  1955-07 Såld till Elias Møgster, Espevær för 20.000 NOK. Ombyggd till lastfartyg. Nytt tonnage 63 brt, 23 nrt. Sten- och sandtransporter på Oslofjorden.
  1956 Såld till Kåre Årseth, Volda. Trafik som fraktfartyg med sand mellan Volda och Ålesund för ett cementgjuteri.
  1960 Ny huvudmaskin, av fabrikat Hjelset Motorfabrikk AS, 2-cyl, 124 hk, 91 kW, installeras. Maskinen är begagnad och har tidigare suttit i en färja.
  1972 Sista året med sandtransporter. Används sporatiskt men är mest upplagd.
  1988-03 Skänkt till Ægir Dykkerklubb, Fiskå, Vanylven. Dykbåt.
  1989. Såld till Leif Myklebust, Bergen.
  1990 Såld till fiskodlingsanläggningen Bragstad Fisk A/S, Namsen, Nord-Trøndelag. Upplags som lager och verkstad vid Jøa.
  1991 Såld till en privatperson av konkursförvaltaren efter att Bragstad Fisk A/S gått i konkurs under sommaren.
  1991 Såld till Nils Mårvik, Flatanger. Upplagd i Flatanger.
  1992 Såld till Håvard Bjørkvik, Råkvåg.
  1993-06-17 Stryks ur Norska skeppsregistret som kondemnerad.
  1996 Skänkt till Ivar Nilsen, Grimstad. Går för egen maskin från Råksvåg till Grimstad. Används som verkstadsfartyg.
  1998-03 Såld till Jonny Rivedal, Sandefjord för 220.000 NOK.
  2001 Såld till Ronny Solheim, Nøtterøy. Upplagd vid Kustcentret, Tønsberg för ombyggnad till fritidsfartyg.
  2006-12 Såld till Freddy Lyngvær, Dyrvik, Frøya.
Tillbaka till Ångbåts AB Vista
Tillbaka till Nya Ångbåts AB Södra Wettern
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.