Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Visingsö
Prins Gustaf i Nyköping 2015-05-27
Prins Gustaf i Nyköping 2015-05-27
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA 2009-09-04 PN
  Byggd 1956
  Varv George Lindeborgs Båtbyggeri, Visingsö
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal SFB 7593
  Systerfartyg Visingsö II
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 12,12 meter 12,12 meter
  Största bredd 3,45 meter 3,45 meter
  Djupgående 1,30 meter 1,30 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Volvo Penta MD2 1 x Volvo Penta MD2
  Effekt 80 hk, 59 kW 80 hk, 59 kW
  Toppfart 8 knop 8 knop
  Kapacitet 50 passagerare 50 passagerare
  Historik
  1956 Levererad av George Lindeborgs Båtbyggeri som Visingsö till Tage Gustafsson, Visingsö.
  1960 Omdöpt till Visingsö I.
  1962 Såld till Langes Båttrafik, Motala och omdöpt till Prins Gustaf. Trafik på traden Askersund - Stjärnsunds slott.
  1966 Flyttas till traden Motala - Borensberg.
  1978 Såld till HB Vätterns Båttrafik, Vadstena.
  1983 Registreras i Båtregistret under namnet "Prins Gustav", signal SFB 7593.
  1988 Såld till Kinda Båttrafik KB, Rimforsa. Trafik på Kinda Kanal.
  1998 Registreras på nytt i Båtregistret men under namnet "Prins Gustaf", ny signal SFC 5527.
  2009-08-07 Såld till Torbjörn Mortensen, Vikingstad. Ny hemort Linköping. Fortsatt trafik på Kinda Kanal.
  2015 Såld till Trosa Rederi AB, Trosa. Trafik i Nyköpings skärgård.
Tillbaka till HB Vätterns Båttrafik
Tillbaka till Kinda Båttrafik KB
Tillbaka till Trosa Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.