Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ulrica
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1863
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 119
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 14,84 meter -
  Största bredd 3,17 meter -
  Djupgående 1,40 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin -
  Effekt 20 hk, 15 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1863 Levererad av Lindholmens Varv som Ulrica till Ladugårdslands Ångslupsbolag, Stockholm.
  1873 Såld till Ångbåtsbolaget Stugsund (Richard Hillman), Söderhamn och omdöpt till Stugsund.
  1884 Överförd till Söderhamns Transport AB (Richard Hillman), Söderhamn.
  1888 Omdöpt till Stugsund II.
  1892 Överförd till Ångslups AB Stugsund (Richard Hillman), Söderhamn.
  1915 Överförd till Söderhamns Transport AB (Richard Hillman) och omdöpt till Ferm. Används som bogserbåt.
  1920 Såld för 26.250 kr.
  1940 Skrotad.
Tillbaka till Ladugårdslands Ångslupsbolag
Tillbaka till Ångslups AB Stugsund
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.