Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Turbjörn
Turbjörn vid Fåglarö, Österåker 2008-11-04
Turbjörn vid Fåglarö, Österåker 2008-11-04
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1970
  Varv Skrov: Roslagsbåtar, Åkersberga
Överbyggnad: Alsviks varv, Österåker
  Varvsnummer Skrov: -
Överbyggnad: -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Plast
  IMO nummer -
  Signal SFC 4457
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 8,60 meter 10,40 meter
  Största bredd 2,75 meter 2,90 meter
  Djupgående 0,70 meter 0,70 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Ford 4-cyl. 1 x Ford turbo
  Effekt 60 hk, 44 kW 212 hk, 155 kW
  Toppfart 10 knop 21 knop
  Kapacitet 12 passagerare 12 passagerare
  Historik
  1970 Levererad av Roslagsbåtar som Turbjörn till Ture Ragnar Ericsson, Österåker. Överbyggnad tillverkas och monteras av ägaren själv vid det egna varvet Alsviks varv. Taxibåtstrafik i Stockholms mellersta skärgård.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat Ford 6-cyl., installeras.
  1980 Ombyggd vid Alsviks varv, Österåker. Förlängd med 1,80 meter.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat Ford 6-cyl., installeras.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat Ford 6-cyl., installeras.
  1996 Såld till Firma B.J. Båttransporter, Mjölkö. Taxibåtstrafik i Stockholms mellersta skärgård.
  2003 Ny huvudmaskin, av fabrikat Ford turbo, 212 hk, 155 kW, installeras. Även ny elektronisk utrustning installeras.
Tillbaka till Ture Ragnar Ericsson
Tillbaka till B.J. Båttransporter
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1741 fartyg, 1007 rederier och 125 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.