Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Tessin
Tessin
Tessin
Foto: Okänd. Från Christer Samuelssons samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Styrelseprotokoll, Centrum för Näringslivshistoria, 2013-06-17 PN, Foto
* Arkivmappen i Riksarkivet, 2013-06-19 PN, Foto

* Ångbåten 20, juni 1972, S329-331
* Ångbåten 4/2007, S22-23
* Länspumpen 1/1984, S17
* Länspumpen 3/2009, S6

* Aftonbladet 1869-12-18
* Post- och Inrikes Tidningar 1869-12-20
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1870-05-12
* Göteborgsposten 1870-05-13
* Dagens Nyheter 1870-05-14
* Nya Dagligt Allehanda 1870-05-14
* Nya Dagligt Allehanda 1870-05-17
* Aftonbladet 1870-05-18
* Aftonbladet 1870-05-19
* Barometern 1870-06-20
* Stockholms Dagblad 1875-06-01
* Aftonbladet 1875-07-05
* Post- och Inrikes Tidningar 1875-07-05
* Göteborgsposten 1880-04-13
* Nya Dagligt Allehanda 1880-04-14
* Aftonbladet 1881-03-09
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1881-03-10
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1881-03-23
* Nya Dagligt Allehanda 1889-04-06
* Göteborgs Aftonblad 1889-04-08
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1895-12-11
* Göteborgs Aftonblad 1895-12-12
* Göteborgsposten 1895-12-12
* Göteborgs Aftonblad 1895-12-16
* Göteborgs Aftonblad 1897-07-08
* Svenska Dagbladet 1911-10-01
* Kalmar 1911-10-02
* Svenska Dagbladet 1911-10-02
* Svenska Dagbladet 1911-10-03
* Svenska Dagbladet 1911-10-04
* Svenska Dagbladet 1911-10-07
* Svenska Dagbladet 1911-10-17
* Svenska Dagbladet 1911-10-28
* Kalmar 1912-07-05

* Sveriges Skeppslista 1905-06, S230
* Sveriges Skeppslista 1908, S106
* Sveriges Skeppslista 1910, S106
* Sveriges Skeppslista 1911, S104
* Sveriges Skeppslista 1913, S108
* Sveriges Skeppslista 19
* Sveriges Skeppslista 19
  Byggd 1870
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 203
  Registernr 2150
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFBK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 26,46 meter -
  Största bredd 5,08 meter -
  Djupgående 1,75 meter -
  Brt/Nrt 77/50 108/44
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin 1 x Wennbergs ångmaskin
  Effekt 80 hk, 59 kW -
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1869-12 Beställd av Fittja Ångslupsbolag för leverans 1 maj 1870. Kontrakterad byggnadskostnad 32.000 rdr.
  1870-05-12 Avgår från Göteborg på leveransresan mot Stockholm via Göta Kanal.
  1870-05-15 Levererad av Lindholmens Varv som Tessin till Ångbåtsbolaget Drottningholm - Fittja, Stockholm.
  1870-05-18 Insatt i trafik på traden Stockholm (Södra Riddarholmshamnen) - Pettersberg - Drottningholm.
  1870-06-19 Vid ankomst till Riddarholmskajen ca. kl. 18.30 lyckas man inte få back i maskinen och kör in i kajen med någon knops hastighet. Flera av passagerarna ramlar omkull men ingen skadas allvarligt.
  1875-05-30 Får maskinproblem vid ankomst till Karlshälls brygga vid färd från Drottningholm mot Riddarholmen. En ångslup bogserar fartyget till Bergsunds Mekaniska Verkstads AB för reparation.
  1875-07-05 Vid färd från Drottningholm mot Riddarholmen på morgonen går en ventil sönder vilket gör att ångmaskinen inte får tillräckligt med vatten. Ångfartyget Sjöfröken, som befinner sig i närheten, kommer till undsättning och bogserar Tessin till Riddarholmen. Åter i trafik någon timme senare.
  1880-04 Såld till Ångbåts AB Inland, Kungälv för 15.000 SEK. Trafik på traden Göteborg - Kungälv - Kornhall.
  1881-03 Såld till Marstrands Nya Ångfartygs AB, Marstrand. Fortsatt trafik på traden Göteborg - Kungälv - Kornhall.
  1889-04 Såld till Kongelfs Nya Ångbåts AB, Kungälv för 18.500 SEK. Fortsatt trafik på traden Göteborg - Kungälv - Kornhall.
  1895-12-11 Blir påkörd ca. kl. 11.00 av ångfartyget Gustafsfors I vid Surte vid färd från Kungälv mot Göteborg. Tessin får en större skada på babords bog men kan fortsätta färden till Göteborg, där man lagar skadan provisoriskt så att fartyget kan fortsätta sin trafik.
  1897-07-08 Såld på offentlig auktion till Anders Gustaf Friländer, Göteborg för 5.500 SEK. Reparerad vid Göteborgs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg för 3.1794 SEK. Bland annat monteras två master. Trafik på Göta älv, traden Göteborg - Lilla Edet.
  1902 Flyttas till traden Göteborg - Billdal - Särö.
  1904 Flyttas åter till Göta älv, traden Göteborg - Älvängen - Skörsbo - Lilla Edet.
  1907-07-01 Såld till Ångfartygs AB Särö (Anders Gustaf Friländer), Göteborg för 6.000 SEK.
  1907-07-11 Ommätt. Nytt tonnage 112/90.
  1911-09-30 Grundstöter ca. kl. 04.00 och sjunker söder Tjurholmen i Göta älv i mörker och dimma vid färd från Skörsbo brygga mot Göteborg med ca. 20 passagerare ombord. Att fartyget sjunker beror på åtta öppna fönsterventiler som kommer under vattenytan vid grundstötningen och att alla passagerarna samlas på ena sidan fartyget. En räddningsbåt sjösätts och för några av passagerarna i land. När denna återkommer till fartyget rusar de kvarvarande passagerarna ner i båten med sådan fart att även denna kantrar. Sex personer varav fem kvinnor omkommer vid incidenten.
  1911-10-16 Bärgas av Röda bolagets bärgningsångare Harald med hjälp av pontonpråmen Färdig och förs till Göteborgs Mekaniska Verkstads AB för besiktning och reparation. Fartygets befälhavare W. Moberg döms senare av Göteborgs rådhusrätt till 300 SEK i böter för vårdslöshet.
  1912 Ny ångmaskin från Wennbergs Mekaniska Verkstad, Karlstad installeras. Läggs upp efter reparationerna.
  1913-06-10 Ommätt. Nytt tonnage 109/68.
  1913-06 Såld till Anders Gustaf Friländer och Julius Carlsson, Göteborg och Samuel Olsson, Lödöse för 5.505 SEK.
  1914-03-03 Såld till Waldemar Mikalk, Riga, Lettland och omdöpt till Teodor. Lettisk signal TBDH.
  1920 Omdöpt till Teodors.
  192? Såld till P. Ginguls och A. Zalsters, Riga och omdöpt till Dzintarkrasts.
  1924 Omfattande ombyggnad. Nytt tonnage 108/44.
  1929 Ny ångpanna installeras.
  1933 Ny signal YLCH.
  1944 Används bland annat till att frakta flyktingar från Lettland till Gotland. Fartyget förs därefter till Västervik.
  1945 Överlämnas till Sovjetunionen av Svenska myndigheter.
  1946 Förliser utanför Runö i Rigabukten.
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Ångbåts AB Inland
Tillbaka till Marstrands Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Kongelfs Nya Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.