Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Strömsunds Färja
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S85
* Bemannade färjor i Jämtlands län, 2003, S51-52
  Byggd 1924
  Varv Jerfeds Mekaniska Verkstads AB, Örnsköldsvik
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 11,00 meter 16,00 meter
  Största bredd 7,25 meter 7,25 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x bensinmotor -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet 100 passagerare -
   - personbilar -
  Historik
  1924 Levererad av Jerfeds Mekaniska Verkstads AB som Strömsunds Färja till Hammerdals Vägdistrikt. Trafik över Ströms Vattudal, leden Strömsund - Näsviken, Strömsund.
  1930 Ny huvudmaskin, av fabrikat Penta, installeras av Waplans Mekaniska Verkstad, Nälden.
  1938 Ombyggd av Mårtenssons Smidesverkstad, Östersund. Förlängd med 5 meter.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat Bolinder-Munktell, 32 hk, 23 kW, installeras.
  1944-01-01 Övertagen av Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.
  1946-01-16 Läcker in vatten. Ersätts av reservfärjan "Strömsunds Färja II" under reparationen.
  1947 Upplagd som reservfärja.
  1956 Omdöpt till Färja 62/78.
  1957 Såld till SCA.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.