Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Strömsunds Färja
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S85
* Bemannade färjor i Jämtlands län, 2003, S51-52
  Byggd 1924
  Varv Jerfeds Mekaniska Verkstads AB, Örnsköldsvik
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 11,00 meter 16,00 meter
  Största bredd 7,25 meter 7,25 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x bensinmotor -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet 100 passagerare -
   - personbilar -
  Historik
  1924 Levererad av Jerfeds Mekaniska Verkstads AB som Strömsunds Färja till Hammerdals Vägdistrikt. Trafik över Ströms Vattudal, leden Strömsund - Näsviken, Strömsund.
  1930 Ny huvudmaskin, av fabrikat Penta, installeras av Waplans Mekaniska Verkstad, Nälden.
  1938 Ombyggd av Mårtenssons Smidesverkstad, Östersund. Förlängd med 5 meter.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat Bolinder-Munktell, 32 hk, 23 kW, installeras.
  1944-01-01 Övertagen av Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.
  1946-01-16 Läcker in vatten. Ersätts av reservfärjan "Strömsunds Färja II" under reparationen.
  1947 Upplagd som reservfärja.
  1956 Omdöpt till Färja 62/78.
  1957 Såld till SCA.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1737 fartyg, 1005 rederier och 125 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.