Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Strengnäs
Strengnäs på Riddarfjärden, Stockholm
Strengnäs på Riddarfjärden, Stockholm
Foto: Vykort. Från Lars-Olof Hanssons samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registreringsdokumenten från Kommerskollegium i Riksarkivet, Läst 2019-12-03 PN

* Mälarbåtarna, 1967, S131-132
* Med ånga, gods och tidtabell, 2003, S248-269, 271, 282
* Strängnäs - Ångbåtsstaden, 2008, S7-9
* Med ångbåt från land till stad, 2016, S24, 31, 54, 97-98, 116, 179

* Länspumpen 2/1999, S38
* Skärgårdsbåten 3/1989, S12-17
* Skärgårdsbåten 2/1998, S15-23
* Skärgårdsbåten 3/1998, S29-30
* Skärgårdsbåten 1/2001, S22, 24
* skärgårdsbåten 4/2014, S8-11

* Aftonbladet 1868-03-31
* Aftonbladet 1868-10-13
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1868-10-15
* Aftonbladet 1868-10-24
* Nya Dagligt Allehanda 1868-10-24
* Dagens Nyheter 1868-10-26
* Post- och Inrikes Tidningar 1868-10-26
* Strengnäs Weckoblad 1868-10-31
* Aftonbladet 1868-11-05
* Dagens Nyheter 1868-11-09
* Nya Dagligt Allehanda 1868-11-13
* Strengnäs Weckoblad 1868-11-14
* Aftonbladet 1869-06-16
* Aftonbladet 1870-05-21
* Aftonbladet 1872-07-03
* Nya Dagligt Allehanda 1874-09-05
* Nya Dagligt Allehanda 1876-07-13
* Post- och Inrikes Tidningar 1877-06-12
* Nya Dagligt Allehanda 1878-04-02
* Eskilstuna Tidning 1878-04-10
* Post- och Inrikes Tidningar 1878-04-26
* Nya Dagligt Allehanda 1878-05-10
* Nya Dagligt Allehanda 1878-05-14
* Aftonbladet 1878-05-21
* Nya Dagligt Allehanda 1878-08-22
* Eskilstuna Tidning 1878-08-24
* Nya Dagligt Allehanda 1879-06-16
* Aftonbladet 1880-05-31
* Nya Dagligt Allehanda 1880-07-09
* Norrlandsposten 1881-03-14
* Nya Dagligt Allehanda 1881-03-16
* Nya Dagligt Allehanda 1881-06-09
* Norrköpings Tidningar 1881-06-16
* Nya Dagligt Allehanda 1883-07-18
* Upsala 1884-07-10
* Aftonbladet 1884-07-11
* Dagens Nyheter 1884-07-11
* Nya Dagligt Allehanda 1884-07-11
* Post- och Inrikes Tidningar 1884-07-11
* Upsala 1884-07-12
* Dagens Nyheter 1884-07-15
* Nerikes Allehanda 1884-07-21
* Nya Dagligt Allehanda 1885-09-21
* Nya Dagligt Allehanda 1886-01-30
* Aftonbladet 1888-06-27
* Aftonbladet 1889-10-30
* Nya Dagligt Allehanda 1889-10-30
* Svenska Dagbladet 1889-10-31
* Svenska Dagbladet 1889-11-06
* Vestmanlands Läns Tidning 1889-11-07
* Nya Dagligt Allehanda 1890-05-13
* Stockholms Dagblad 1890-06-02
* Nya Dagligt Allehanda 1890-07-01
* Post- och Inrikes Tidningar 1890-07-01
* Nya Dagligt Allehanda 1890-07-11
* Aftonbladet 1890-08-25
* Post- och Inrikes Tidningar 1890-08-30
* Aftonbladet 1890-09-01
* Göteborgsposten 1890-11-24
* Eskilstuna Tidning 1890-11-25
* Post- och Inrikes Tidningar 1891-04-23
* Nya Dagligt Allehanda 1891-04-25
* Nya Dagligt Allehanda 1891-07-08
* Nya Dagligt Allehanda 1893-07-03
* Svenska Dagbladet 1894-11-23
* Nya Dagligt Allehanda 1894-11-26
* Svenska Dagbladet 1895-03-30
* Nya Dagligt Allehanda 1895-04-03
* Aftonbladet 1895-04-16
* Nya Dagligt Allehanda 1895-04-26
* Stockholms Dagblad 1895-04-27
* Svenska Dagbladet 1895-06-28
* Svenska Dagbladet 1896-07-07
* Svenska Dagbladet 1898-05-18
* Aftonbladet 1900-07-05
* Aftonbladet 1902-07-31
* Aftonbladet 1904-07-19
* Svenska Dagbladet 1906-10-26
* Svenska Dagbladet 1907-11-16
* Aftonbladet 1908-06-04
* Svenska Dagbladet 1908-07-17
* Aftonbladet 1910-08-03
* Aftonbladet 1912-07-01
* Svenska Dagbladet 1915-07-07
* Dagens Nyheter 1916-09-20
* Aftonbladet 1917-09-05
* Aftonbladet 1918-03-17
* Svenska Dagbladet 1918-03-17
* Dagens Nyheter 1918-03-18
* Aftonbladet 1918-04-13
* Svenska Dagbladet 1918-08-02
* Aftonbladet 1918-11-01
* Svenska Dagbladet 1918-11-02
* Aftonbladet 1920-06-29
* Aftonbladet - 1922-07-08
* Aftonbladet 1923-06-23
* Aftonbladet 1924-07-03
* Svenska Dagbladet 1926-06-28
* Aftonbladet 1927-07-06
* Svenska Dagbladet 1928-07-10
* Aftonbladet 1929-06-07
* Aftonbladet 1929-07-22
* Aftonbladet 1931-07-07

* Sveriges Skeppslista 1905-06, S218
* Sveriges Skeppslista 1908, S102
* Sveriges Skeppslista 1910, S102
* Sveriges Skeppslista 1911, S100
* Sveriges Skeppslista 1913, S104
* Sveriges Skeppslista 1915, S112
* Sveriges Skeppslista 1917, S108
* Sveriges Skeppslista 1919, S110
* Sveriges Skeppslista 1921, S110
* Sveriges Skeppslista 1923, S110
* Sveriges Skeppslista 1925, S112
* Sveriges Skeppslista 1927, S140
* Sveriges Skeppslista 1929, S140
* Sveriges Skeppslista 1931, S144
* Sveriges Skeppslista 1933, S142
* Sveriges Skeppslista 1935, S140
* Sveriges Skeppslista 1937, Ej med
  Byggd 1868
  Varv Oscarshamns Mekaniska Verkstad, Oskarshamn
  Varvsnummer -
  Registernr 2634
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFSP, senare SGIE
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 32,23 meter 32,23 meter
  Största bredd 5,38 meter 5,38 meter
  Djupgående 2,10 meter 2,10 meter
  Brt/Nrt 153/- 153/113
  Maskineri 1 x Oskarshamn ångmaskin 1 x ångmaskin
  Effekt - 200 hk, 147 kW
  Toppfart 11 knop -
  Kapacitet 244 passagerare -
  Historik
  1868-10-03 Sjösatt.
  1868-10 Levererad av Oscarshamns Mekaniska Verkstad som Strengnäs till Strengnäs Ångbåts AB, Strängnäs. Hemort Strängnäs.
  1868-10-23 Anländer på kvällen till Riddarholmen, Stockholm på leveransresan från Oskarshamn.
  1868-10-26 Insatt i trafik på traden Stockholm (Mälartorget) - Stallarholmen - Strängnäs - Kungsberg - Björsund - Eksåg.
  1871 Ombyggd med bland annat en överbyggnad.
  1877-06-10 Grundstöter vid Flottsund, söder om Uppsala, vid färd till Uppsala med spannmål till Ångkvarnen. Dras loss av ångfartyget Fyris, som passerar platsen på sin färd från Stockholm. Båda fartygen fortsätter sedan sin färd in till Uppsala.
  1878-08 Strengnäs Ångbåts AB går ihop med Tynnelsö Ångrederibolag och bildar Strengnäs Rederi AB, Strängnäs. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Stallarholmen - Strängnäs - Björsund.
  1884-07-10 Grundstöter ca. kl. 04.00 utanför Sjöö brygga, vid färd från Örsundsbro mot Stockholm och får ett hål i skrovet på babords sida. Fartyget fastnar på grundet med slagsida åt babord. Ca. två timmar senare kommer ångfartyget Nornan till platsen för att ta över besättningen samt de kreatur som ska fraktas till Stockholm. När kreaturen håller på att räddas över till Nornan kantrar Strengnäs istället åt styrbord varvid en häst och en oxe ramlar i vattnet. De simmar själva in till land. Vid kantringen åt styrbord fylls Strengnäs aktersalong med vatten genom hålet på babordssidan. Vid incidenten trafikerar Strengnäs Örsundsbro som ersättningsfartyg till ångfartyget Upland som är på lusttur i Saltsjön.
  1884-07-14 Bärgas och repareras vid Ekensbergs varf, Stockholm. Bärgningen och reparationen kostar totalt 3.400 SEK varav kaptenen själv får stå för 1.500 SEK.
  1884-07-21 Åter i trafik.
  1886-04 Ombyggd. Överbyggnaden förlängs akterut.
  1889-10-26 Grundstöter mellan Stallarholmen och Strängnäs. Propellern skadas och vatten tränger in i aktersalongen. Fartyget driver därefter mot land. Ångfartyget Vesterås, som passerar platsen, tar fartyget på släp till Strängnäs.
  1889-11-04 Åter i trafik efter reparation vid Långholmsvarfvet, Stockholm.
  1891 Såld till Strengnäs Nya Rederi AB, Strängnäs. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Stallarholmen - Strängnäs - Björsund.
  1895-04 Ombyggd vid Mälarvarfvets AB, Stockholm. Ny överbyggnad med raka sidor. Salongerna görs rymligare och elegantare. Akterdäcket glasas in. Ny ångmaskin, 200 hk, 147 kW och ångpanna installeras. Ombyggnaden kostar ca. 40.000 SEK.
  1895-04-17 Ommätt. Mått 32,23 x 5,38 meter. Tonnage 153/113.
  1918-11-01 Såld till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm för 37.000 SEK. Ny hemort Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Kurön - Mälsåker - Ekebyvik - Vadholm - Hjulsta/Brunnsholm.
  1925-04-22 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm.
  1929-05-25 Omdöpt till Sigrid. Flyttad till traderna Stockholm - Hässelby Villastad - Hillersjö - Svartsjö, Stockholm - Eldgarn - Kalmarsand - Ekolsund och Stockholm - Solviks strandbad.
  1934-12-31 Såld till Kapten Gunnar Torslund, Stockholm för 1.000 SEK.
  1935-10-08 Såld till Rederi AB Mälartrafik, Stockholm för 1.000 SEK.
  1936-12-04 Såld till Gustav Sixten Pettersson, Vätö för 2.500 SEK för upphuggning. Ny hemort Vätö.
  1937-07-12 Gustav Sixten Pettersson, Vätö meddelar att fartyget nu är skrotat.
Tillbaka till Strengnäs Ångbåts AB
Tillbaka till Strengnäs Rederi AB
Tillbaka till Strengnäs Nya Rederi AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Gunnar Torslund
Tillbaka till Rederi AB Mälartrafik
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.