Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Stora Paddan
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1942
  Varv Karl Karlssons Båt och Pråmvarv, Ringön
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa - -
  Största bredd - -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Buick för gengas -
  Effekt 80 hk, 59 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 67 passagerare -
  Historik
  1942 Levererad av Karl Karlssons Båt och Pråmvarv som Stora Paddan till Per-Valter Sandeberg, Göteborg. Sightseeingtrafik i Göteborgs kanaler och hamn.
  1947 Ny huvudmaskin, av fabrikat Penta-Hesselman, 70 hk, 51 kW, installerad.
  1951-11-10 Såld till Göteborgs Bogserings- & Bärgnings AB, Göteborg.
  1952 Överförd till Paddans Båtbolag AB (Röda Bolaget), Göteborg och omdöpt till Paddan 1.
  1954 Överförd till Röda Bolaget, Göteborg.
  1962 Såld.
  1965 Sjunker i närheten av Paddans varv, Ringön.
Tillbaka till Scandinavia Resebureau
Tillbaka till Röda Bolaget
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.