Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

St. Halvard
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1853
  Varv Skrov: Thomas Toward, St Peter's, Newcastle, Storbritannien
Utrustning: Robert Stephenson & Co, Newcastle, Storbritannien
  Varvsnummer Skrov: -
Utrustning: -
  Registernr -
  Fartygstyp Hjulångare
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 28,34 meter 28,34 meter
  Största bredd 5,09 meter 5,09 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 104/66 -
  Maskineri 2 x R Stephenson ångmaskin 1 x ångmaskin
  Effekt - -
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1852-05-28 Beställd vid Robert Stephenson & Co, Newcastle för leverans före 15 oktober 1852. Tillverkningen av skrovet läggs ut på Thomas Toward på grund av många beställningar.
  1853-07 Levererad av Thomas Toward som St. Halvard till Dampskibet St. Halvard (E Barresen), Drammen, Norge.
  1853-07-08 Anländer kl. 16.30 till Drammen på leveransresan från Newcastle. Resan tog ca. 65 timmar.
  1853-07-25 Insatt i trafik på traderna Drammen - Horten, Drammen - Tønsberg, Drammen - Moss och Drammen - Sandefjord.
  1859-07-21 Dampskibet St. Halvard ombildas till Drammens Dampskibsselskab, Drammen.
  1871-06 Såld till C.F. Olsen, Drammen för 2.750 Spd. Fortsatt trafik på traderna Drammen - Horten och Drammen - Moss.
  1876 Ombyggd till propellerdrift. Ny ångmaskin installeras.
  1878-03-28 Såld av C.F. Olsens dödsbo på auktion till A. H. Korsbøen och O. Haugan, Drammen.
  1879-03 Såld till P.C Jacobsen, Christianina (Oslo) för 22.000 NOK.
  1883-12 Såld till E. Abrahamsson, Göteborg för 8.000 NOK och omdöpt till Olaus. Fraktfartyg.
  1886 Såld till friherre Carl Gustaf Adolph Klingspor, Råbäck, Kinnekulle och omdöpt till Råbäck. Trafik på traderna Lidköping - Råbäck - Mariestad - Otterbäcken - Kristinehamn - Karlstad och Lidköping - Sunnanå (Mellerud).
  1889-07-25 Springer läck vid färd från Karlstad mot Lidköping. Läckan tätas provisoriskt och man kan sedan fortsätta färden till Lidköping där fartyget repareras.
  1889-09-06 Grundstöter ca. kl. 05.30 vid Lindön utanför Årnäs, söder om Mariestad, vid färd från Lidköping mot Karlstad med 5 passagerare och 9 besättningsmän ombord. Fartyget tar in vatten i försalongen och sjunker till botten med endast överbyggnaden ovanför vattenytan. Passagere, besättning och en del av lasten evakueras med livbåtarna till ångaren Sighild, som passerar platsen strax efter olyckan, och förs in till Mariestad. Någon dag senare har fartyget glidit av grundet och sjunkit djupare.
Tillbaka till Carl Klingspor
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 985 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.