Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Skeppsholmen
Skeppsholmen 1870
Skeppsholmen 1870
Foto: Okänd. Från Sjöhistoriska museets samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Minnesskrift vis SÅAs 50 års jubileum, 1913, S58
  Byggd 1867
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 176
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfärja
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 15,44 meter -
  Största bredd 2,67 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin -
  Effekt 16 hk, 12 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 100 passagerare -
  Historik
  1867 Levererad av Lindholmens Varv som Skeppsholmen till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Trafik på traden Skeppsholmen - Allmäna Gränd (Djurgården).
  ? Omdöpt till Simpan.
  1909 Ombyggd. Ny ångpanna installeras. Pannan har tidigare suttit i ångslupen Wilhelm.
  1926 Såld till Ideals varv, Stockholm för 500 kr för skrotning.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.