Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Rosala
Capella vid Genböte, Dalarö 2015-04-12
Capella vid Genböte, Dalarö 2015-04-12
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1975
  Varv Rauma-Repola Oy, Nyslott, Finland
  Varvsnummer 388
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 7943354
  Signal OHMU, numera svensk signal SMAB
  Systerfartyg Sääminki, Jurmo, Satava
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 23,30 meter 33,30 meter
  Största bredd 6,60 meter 6,66 meter
  Djupgående 2,60 meter 2,45 meter
  Brt/Nrt 139/50 201/73
  Maskineri 1 x Wärtsilä 624 TS. 1 x Mitsubishi S6R2 IMO Tier III
  Effekt 860 hk, 633 kW 938 hk, 690 kW
  Toppfart - 9 knop
  Kapacitet 82 passagerare 150 passagerare
   3 personbilar 3 personbilar
  Historik
  1973-07-26 Beställd.
  1975-04-17 Levererad av Rauma-Repola Oy som Rosala till Merenkulkuhallitus - Sjöfartsstyrelsen, Helsingfors, Finland. Hemort Åbo.
  1975-04-29 Insatt i trafik på traden Hitis - Kasnäs.
  1981-04 Omdöpt till Sääminki II. Hemort Savonlinna. Trafik på traden Kiviapaja - Savonlinna.
  1984 Ombyggd. Förlängd med 9,58 meter. Nytt tonnage 193/66.
  1984-04-24 Omdöpt till Jurmo II. Hemort Åbo. Trafik på traden Iniö - Gustavs.
  1989 Nytt tonnage 201/73.
  1994 Överförd till Merenkulkolaitos - Sjöfartsverket, Helsingfors. Hemort Åbo.
  1995 Trafik på traden Kannvik - Själö - Kvarnholm - Åselholm - Kolko - Parattula - Norrby - Roslax - Sordo - Lempnäs - Nåtö - Torsholm - Kannvik.
  2004-03-18 Överförd till Suomen Valtio - Varustamoliikelaitos - Finstaship Skärgårdsrederiet, Åbo, Finland.
  2010-04-14 Såld till Arctia Saaristovarustamo Oy, Esbo, Finland.
  2013 Slutar trafikera Iniö efter att Arctia Saaristovarustamo Oy förlorat upphandlingen. Utchartrad till Estland. Trafik på traden Rohuküla - Main.
  2014-01-20 Såld till Trafikverket Färjerederiet, Vaxholm och omdöpt till Capella. Får Trafikverkets inventarienummer 356. Ombyggd vid Fridhems varv, Lysekil. Trafik på traden Norrfjärden - Holmön.
  2015-05-18 Insatt i trafik, första avgång från Holmön kl. 09.00 med 13 passagerare ombord.
  2019-11-09 Maskinhaveri ca. kl. 10.40 vid färd från Holmön mot Norrfjärden med fyra passagerare ombord. Passagerarna evakueras kl. 11.30 av Sjöfartsverkets räddningshelikopter LifeGuard 005 och förs i land. KBV 181 anländer kl. 12.55 och påbörjar bogsering kl. 14.48 mot Holmsund assisterad av Rescue MinLouis från SSRS Holmsund och lotsbåt Pilot 214 SE. Bogserbåten Kronö övertar bogseringen kl. 20.10. Ankomst till Holmsund ca. kl. 21.00. Orsak till incidenten var hårt väder med vindar upp till 20 m/s och våghöjder på 4 meter. Den kraftiga sjögången utlöser flera säkerhetssystem som bland annat stoppar huvudmaskinen.
  2021-01-24 Lämnar Holmsund, Umeå kl. 07.50 för färd till Simrishamns Varv AB, Simrishamn för livstidsförlängning. Ny huvudmaskin, av fabrikat Mitsubishi S6R2 IMO Tier III, 938 hk, 690 kW, installeras. Nytt propellersystem från Hundestedt med CPP, PTO elgenerator 70 kW, Ny dieselgenerator Volvo Penta D5, 70 kWe med oxidationskatalysator.
  2021-07-10 Lämnar Simrishamn kl. 06.35 efter ombyggnaden för färd till Holmön, dit man anländer 15 juli kl. 18.45.
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 953 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.