Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Raketen
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Inre Vattenvägar Del 4, 1981, S225
* Svensk Kustsjöfart 1840-1940, 1996, S249
* Kalmarsunds vita båtar, 1990, S40-41
* Båtologen 2/2002, S75-86
* Post- och Inrikes Tidningar, 1839-07-24, PN
* Post- och Inrikes Tidningar, 1856-03-06, PN
* Post- och Inrikes Tidningar, 1856-06-07, PN
* Post- och Inrikes Tidningar, 1856-06-10, PN
* Post- och Inrikes Tidningar, 1857-09-05, PN
* Blekingsposten, 1956-04-04 PN
* Blekingsposten, 1857-11-13 PN
* Blekingsposten, 1859-04-23 PN
* Folkets röst, 1856-09-10 PN
  Byggd 1839
  Varv Hammarstens varv, Norrköping
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Hjulångare
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa - -
  Största bredd - -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 2 x Motala ångmaskin -
  Effekt 70 nhk -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1839-07-23 Sjösatt kl. 17.00.
  1839-07 Levererad av Hammarstens varv som Raketen till Ångfartygsbolaget Norrköping, Norrköping. Trafik på traden Stockholm - Norrköping - Västervik - Oskarshamn - Kalmar.
  1939-12-19 Ägarna bildar Förenade Ångfartygs-Bolaget i Norrköping som övertar fartyget.
  1856-03-27 Såld till Sölvesborgs Ångbåts-Bolag, Sölvesborg för 24.011 rdr. Trafik på traden Stockholm - Västervik - Oskarshamn - Kalmar - Karlskrona - Karlshamn - Sölvesborg - Lübeck.
  1856-06-03 Grundstöter under natten på det sk. "Merjegrundet" utanför Kristianopel vid färd mellan Kalmar och Karlskrona. Man tar sig loss för egen maskin efter ca 3 timmar och vid 15-tiden på eftermiddagen fortsätter resan mot Karlskrona. Inga skador på skrovet uppkom vid incidenten.
  1856-09-09 Kör emot två båtar i Fiskhamnen vid Kornhamntog i Stockholm efter att ha passerat Slussen vid färd från Saltsjön mot Riddarfjärden. Båda båtarna kantrar och får bärgas.
  1857-09-03 Grundstöter lätt mellan Kettilö och Arkön i Östergötland vid färd från Lübeck mot Stockholm. En läcka uppstår och fartyget går till varv för reparation.
  1859-04-14 Såld på auktion i Stockholm för 5.500 rdr rmt.
Tillbaka till Förenade Ångfartygs-Bolaget i Norrköping
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 956 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.