Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Prinsessan Sophia
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1866
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 172
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 17,81 meter -
  Största bredd 3,84 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin -
  Effekt 32 hk, 23 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 94 passagerare -
  Historik
  1866 Levererad av Lindholmens Varv som Prinsessan Sophia till Ångslupsbolaget Union, Stockholm.
  1867 Ångslupsbolaget Union går upp i Stockholms Ångslups AB, Stockholm som övertar fartyget.
  1890 Omdöpt till Sofia. Trafik på traden Stockholm - Alvik.
  1901 Såld till Västerås stad, Västerås och omdöpt till Märta. Trafik på traden Västerås - Elba och Västerås - Östra Holmen.
  1917 Blir extrabåt när färjan s/s Elba köps in.
  1929 Såld till K.H. Andersson, Västra Ridö.
  1934 Skrotad.
Tillbaka till Ångslupsbolaget Union
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Västerås stad
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.