Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Prinsessan Sophia
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1866
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 172
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 17,81 meter -
  Största bredd 3,84 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin -
  Effekt 32 hk, 23 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 94 passagerare -
  Historik
  1866 Levererad av Lindholmens Varv som Prinsessan Sophia till Ångslupsbolaget Union, Stockholm.
  1867 Ångslupsbolaget Union går upp i Stockholms Ångslups AB, Stockholm som övertar fartyget.
  1890 Omdöpt till Sofia. Trafik på traden Stockholm - Alvik.
  1901 Såld till Västerås stad, Västerås och omdöpt till Märta. Trafik på traden Västerås - Elba och Västerås - Östra Holmen.
  1917 Blir extrabåt när färjan s/s Elba köps in.
  1929 Såld till K.H. Andersson, Västra Ridö.
  1934 Skrotad.
Tillbaka till Ångslupsbolaget Union
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Västerås stad
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.