Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Plaskus
Plaskus på Norasjön, Nora 2015-07-28
Plaskus på Norasjön, Nora 2015-07-28
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Anders Winter, EMA, 2007-03-16 PN
* Sveriges Skeppslista 1981, S124
* Sveriges Skeppslista 1989, S150
* Sveriges Skeppslista 1992, S180
* Sveriges Skeppslista 1997, S214
* Sveriges Skeppslista 1998, S218
* Sveriges Skeppslista 2001, S248
* Sveriges Skeppslista 2005, S278
* Sveriges Skeppslista 2006, S288
  Byggd 1969
  Varv Lidwall & Söner AB, Leksand
  Varvsnummer 639
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFB 6653
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 10,00 meter 10,00 meter
  Största bredd 3,09 meter 3,09 meter
  Djupgående 1,68 meter 1,68 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Volvo Penta MD 21A 1 x Solé Mini 62
  Effekt 55 hk, 40 kW 60 hk, 44 kW
  Toppfart - 10 knop
  Kapacitet - 26 passagerare
  Historik
  1969-05-14 Levererad av Lidwalls Verkstads AB som Plaskus till
Nora kommun, Nora. Trafik på Norasjön, traden Nora - Alntorps ö.
  2005-06-02 En mindre brand uppstår ombord vid 01-tiden, men branden släcks och skadorna blir endast begränsade. Branden antas av polisen vara anlagd.
  2021-04 Renoveras vid LGN Allack AB, Gyttorp. De stora rostskadorna på skrovet åtgärdas. Ny propelleraxel installeras.
  2021-06-12 Får motorhaveri kl. 13.29 ute på Norasjön vid färd från Nora mot Alntorps ö. Passagerarna hämtas av andra båtar och Plaskus bogseras till Nora för reparation. Åter i trafik 15 juni.
Tillbaka till Nora kommun
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.