Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Phoenix
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1861
  Varv Göteborgs Mekaniska Verkstad, Göteborg
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 24,35 meter -
  Största bredd 3,56 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Göteborgs ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet 200 passagerare -
  Historik
  1861-07-26 Levererad av Göteborgs Mekaniska Verkstad som Phoenix till Ångslupsbolaget Phoenix, Stockholm. Jungfruresa mellan Stockholm och Vaxholm med kapten Th Söderberg vid rodret.
  1861-07-28 Insatt i trafik på traden Stockholm - Östra Yttringe - Vaxholm 3 dagar i veckan samt övriga dagar på traden Stockholm - Stora Värtan (Östra Yttringe, Rydboholm, Viggbyholm, Frösvik och Näsby). Priset för en resa mellan Stockholm och Vaxholm är 60 öre.
  1861-09-21 Sista reguljära turen i Stockholm.
  1862-04 Såld till Umeå (ev. J Tjernberg). Trafik på Umeälven.
  1879 Såld till C J Andersson, Umeå.
  1880 Såld.
  1889 Såld till Sandviks Sågverks AB, Umeå och omdöpt till Skeppsvik. Bogserbåt.
  1891 Såld till Ulfviks AB, Härnösand och omdöpt till Ulfvik.
  ? Såld till Ramviks Sågverks AB, Ramvik och omdöpt till Ramvik. Ombyggd i Härnösand. Nya mått 19,40 x 3,31 meter.
  1897 Såld till Åvike Bruk, Häggdånger och omdöpt till Thor.
  1903-07 Sjunker i Tynderösundet.
Tillbaka till Ångslupsbolaget Phoenix
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.