Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Öhnsundets Färja
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S85
* Bemannade färjor i Jämtlands län, 2003, S78-
  Byggd 1937
  Varv Jerfeds Mekaniska Verkstads AB, Örnsköldsvik
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 10,20 meter 10,20 meter
  Största bredd 5,70 meter 5,70 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Penta bensinmotor -
  Effekt 12 hk, 9 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 40 passagerare -
   - personbilar -
  Historik
  1937-01-19 Beställd av Hammerdals Vägdistrikt. Kontrakterad byggnadskostnad 7.800 kr.
  1937 Levererad av Jerfeds Mekaniska Verkstads AB som Öhnsundets Färja till Hammerdals Vägdistrikt. Transporteras till Strömsund i två delar. Trafik över Ströms Vattudal, leden Öhn - Näsviken (Mjösundsudden), Strömsund.
  1944-01-01 Övertagen av Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat Ford NG4, installeras.
  1956 Omdöpt till Färja 62/77.
  1958 Upplagd som reservfärja.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1969 Skrotad.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.