Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nordisk I
Sjöhäxan vid Slagsta Marina, Botkyrka
Sjöhäxan vid Slagsta Marina, Botkyrka
Foto: Peter Warrenstein
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA, 2007-02-17 PN
* Arne Sundström, EMA, 2007-08-07 PN
* Samtal med ett äldre par på Lillesjövägen 37, Rosenfors, Målilla, 2017-07-14 PN
* Redaren 4/1991, S15
* Båtologen 5/2006, S292, 295-296
* Båtologen 1/2007, S43
* Skärgårdsbåten 4/2007, S12
* Svenska Dagbladet 1937-06-13
* Sveriges Skeppslista 1980, S114
* Sveriges Skeppslista 1981, S128
* Sveriges Skeppslista 1982, S130
* Sveriges Skeppslista 1983, S144
* Sveriges Skeppslista 1984, S152
* Sveriges Skeppslista 1985, S160
* Sveriges Skeppslista 1986, S164
* Sveriges Skeppslista 1987, S168
* Sveriges Skeppslista 1989, S158
* Sveriges Skeppslista 1992, S188
* Sveriges Skeppslista 1997, S228
* Sveriges Skeppslista 1998, S234
* Sveriges Skeppslista 2001, S268
* Sveriges Skeppslista 2002, S276
* Sveriges Skeppslista 2005, S302
* Sveriges Skeppslista 2006, S314
* Sveriges Skeppslista 2007, S344
* Sveriges Skeppslista 2008, S346
  Byggd 1937
  Varv Julius Janssons varv, Östhammar
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal SFB 5932
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 11,70 meter 11,60 meter
  Största bredd 2,65 meter 2,73 meter
  Djupgående - 1,20 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri - 1 x Ford
  Effekt - 100 hk, 73 kW
  Toppfart 11 knop 9 knop
  Kapacitet 30 passagerare 29 passagerare
  Historik
  1937-06-12 Levererad av Julius Janssons varv som Nordisk I till AB Nordisk Resebureau, Stockholm. Båten är ritad av C.G. Pettersson.
  1937-06-15 Insatt i sightseeingbåtstrafik i Stockholm, traden Stockholm - Vaxholm.
  1938 Överförd till Sightseeing Stockholm AB, Stockholm och omdöpt till Sightseeing I.
  1946 Ombyggd. Överbyggd styrhytt och passagerarsalong.
  1963 Omdöpt till Mowitz.
  196? Ombyggd. Styrhytten byggs ihop med passagerarsalongen.
  1967 Insatt i trafik på traden Nationalmuseum, Stockholm - Grävlingsberg, Nacka - Skogsön Södra, Vaxholm fredagar, lördagar och söndagar under sommaren.
  1967 Såld till Tourist Sightseeing AB, Stockholm. Målas vit med texten "Delfin" på långsidorna för att visa att hon tillhör delfinbåtarna.
  1969 Såld till Oxelösunds kommun, Oxelösund och omdöpt till Ramnö. Trafik på traden Oxelösund - Beten.
  1978 Såld till Gunnar Meijer, Strängnäs och omdöpt till Sjöhäxan.
  ? Omdöpt till Sunnanö. På båten anges dock fortfarande namnet "Sjöhäxan".
  2007 Såld till Hultsfreds Restaurang & Försäljningsvagnar AB, Oskarshamn och omdöpt till Sjöhäxan. Trafik i Mösterås.
  2014 Vid transport till ägarens bostad i Målilla får man punktering på båtsläpet. Lämnas vid en skogsväg längs Lillesjövägen söder om Rosenfors, Målilla.
  2017-04 Lyfts över på en lastbil och fraktas bort. Skrotas?
Tillbaka till AB Nordisk Resebureau
Tillbaka till Sightseeing Stockholm AB
Tillbaka till Tourist Sightseeing AB
Tillbaka till Oxelösunds kommun
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1733 fartyg, 999 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Symfoni
Seskarö Sea Charter AB

m/s Symfoni Foto: Patrik Nylin

Fartyget byggdes 1991 vid Hasse Westers mekaniska verkstad i Jordfall för Sten Engströms Sjöservice AB. Under tre sommarsäsonger går hon i trafik för Waxholmsbolaget och därutöver i chartertrafik. År 2000 säljs hon till Vaxholm och fyra år senare till Stocksund och Klart Skepp Vida AB. 2010 säljs hon till Royal Stockholm Cruise Line i Norrköping och fem år senare säljs hon till dess nuvarande ägare Seskarö Sea Charter AB i Luleå. Under ett par år från 2020 hyrs fartyget in sommartid av Blidösundsbolaget för trafik för Waxholmsbolaget på traden Nynäshamn - Sandhamn. I övrigt trafikerar hon Luleå skärgård.