Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Norderöns Färja
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S85
* Bemannade färjor i Jämtlands län, 2003, S95-67
  Byggd 1943
  Varv Waplans Mekaniska Verkstads AB, Vaplan, Nälden
  Varvsnummer 10
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 12,78 meter 21,34 meter
  Största bredd 5,60 meter 5,60 meter
  Djupgående 1,79 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Volvo 1 x Scania-Vabis
  Effekt 60 hk, 44 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 75 passagerare -
   4 personbilar -
  Historik
  1940-09-13 Beställd av Offerdals Vägdistrikt.
  1943-03 Levererad av Waplans Mekaniska Verkstads AB som Norderöns Färja till Offerdals Vägdistrikt. Trafik på Storsjön, leden Håkansta - Norderön, Östersund.
  1944-01-01 Övertagen av Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.
  1946 Ny huvudmaskin, av fabrikat Super Skandia 212 BF, 60 hk, 44 kW, installeras. Denna maskin skulle suttit i färjan vid leveransen men på grund av kriget valde man en Volvo gengasmotor istället för denna tändkulemotor.
  1952 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania-Vabis, installeras.
  1956 Omdöpt till Färja 61/73.
  1958 Ombyggd under sommaren i Ytterån av Waplans Mekaniska Verkstads AB. Förlängd med 8,56 meter. Nya hytter för personal och passagerare byggs.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1967-09 Upplagd efter att leden fått en ny färja.
  1970 Såld till en båtklubb i Östersund.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.