Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nerike
Nerike på Hjälmaren ca. 1930
Nerike på Hjälmaren ca. 1930
Foto: Okänd. Från Örebro stadsarkivs samling
  Fartygsfakta    
  Byggd 1883
  Varv Kristinehamns Mekaniska Verkstads AB, Kristinehamn
  Varvsnummer 20
  Registernr 6456
  Fartygstyp Ångbogserare, senare motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation År 1967
  Längd öa 19,73 meter 19,71 meter
  Största bredd 3,96 meter 4,18 meter
  Djupgående - 2,30 meter
  Brt/Nrt 41/16 37/16
  Maskineri 1 x Kristinehamn ångmaskin -
  Effekt 73 hk, 53 kW 35 hk, 26 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1883-08 Levererad av Kristinehamns Mekaniska Verkstads AB som Nerike till Örebro Nya Rederi AB, Örebro. Hemort Örebro. Bogserbåt på Hjälmaren.
  1925-07-18 Såld till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm för 10.000 SEK. Ny hemort Stockholm.
  1928-04 Såld till Örebro Pappersbruks AB, Örebro för 12.000 SEK. Ny hemort Örebro.
  1938 Såld till Mekaniska Verkstaden Ideal AB, Stockholm för skrotning. Ångmaskinen demonterad
  1938-11-29 Såld till Karl Ragnar Karlsson, Björkhaga samt Jenny och Hans Erik Torgny Hansson, Västervik för 1.000 SEK. Ny hemort Västervik. Ombyggd och renoverad vid Solbergsuddens varv, Västervik. Motoriserad. En dieselmotor, 32 hk, 23 kW, installeras.
  1939-05-20 Såld till Erik Abrahamn Lundberg, Västerik för 3.500 SEK och omdöpt till Mabel.
  1939-10-18 Ommätt. Mått 19,56 x 4,18 x 2,20 meter. Tonnage 40/22.
  1945-04-11 Såld till konsul Gustav Adolf Fredrik Algård, Stockholm för 20.000 SEK och omdöpt till Mysingen. Ny hemort Muskö. Används först i godstrafik på traden Söderby brygga - södra Muskö (Guldboda) men då passagerarna till Muskö ökar anpassas fartyget mer för passagerartrafik på samma trad.
  1945-05-31 Ommätt. Mått 19,56 x 4,18 meter. Tonnage 38/20.
  1947-10-13 Såld till Trafik AB Stockholm-Nynäs, Nynäshamn för 25.000 SEK. Ny hemort Nynäshamn.
  1947-12-01 Såld till AB Nynäshamns Skeppsmäkleri och Speditionskontor, Nynäshamn för 25.000 SEK. Drift och bemanning Trafik AB Stockholm-Nynäs, Nynäshamn. Godstrafik på traden Söderby brygga - Muskö.
  1957-06-29 Såld till Stockholm-Nynäs Järnvägs AB, Nynäshamn för 25.000 SEK.
  1957-10-30 Såld till Rune Johansson (1/2) och Hugo Alrik Axelsson (1/2), Klädesholmen för 12.000 SEK och omdöpt till Mabel. Ny hemort Klädesholmen.
  1958-01-04 Såld till Karl Olof Vilgot Hillberg, Tjörnekalv, Tjörn för 21.000 SEK. Ny hemort Tjörnekalv.
  1964-08-10 Såld till Elis Gunnar Nordström, Uddevalla för 3.800 SEK. Ny hemort Uddevalla.
  1967-08-15 Såld till Lars Olov Sundberg, Göteborg för 8.500 SEK. Ny hemort Göteborg. Lustfartyg med hemmahamn Marbella, Spanien.
  1969 Såld till William Joseph Havens, Gibraltar.
Tillbaka till Örebro Nya Rederi AB
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Gustav Algård
Tillbaka till AB Nynäshamns Skeppsmäkleri och Speditionskontor
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.