Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Maj
Maj på Malöleden, Orust 2012-07-22
Maj på Malöleden, Orust 2012-07-22
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S52, 105
  Byggd 2000
  Varv Uudenkaupungin Työvene Oy, Nystad, Finland
  Varvsnummer 99116
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SBXQ
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 54,00 meter 54,00 meter
  Största bredd 14,90 meter 14,90 meter
  Djupgående 0,60 meter 0,60 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Elmotor 1 x Elmotor
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet 199 passagerare 199 passagerare
   21 personbilar 21 personbilar
  Historik
  2000 Levererad av Uudenkaupungin Työvene Oy som Maj till Vägverket Färjerederiet, Vaxholm. Får Vägverkets inventarienummer 336. Är Vägverkets första batterifärja. Trafik på leden Malö - Fröjdendal, Bohuslän.
  2000-11-29 Premiärtur.
  2005 Ombyggd vid Fridhems varv, Lysekil. Ombyggnad av elsystemet. Åter i trafik 4 maj.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1736 fartyg, 1004 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.