Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kungsholmen
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Skärgårdsbåten 2/1970, S29
* Svensk Sjöfarts Tidning 2/1967, S30 (78)
* Alla våra Ångslupar, 1994, S102
* Sveriges Inre Vattenvägar Del4, 1981, S52
* Innan broarna byggdes, S:t Eriks ångsbok 1996, Arne Sundström, S99-126
  Byggd 1860
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 101
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 12,51 meter -
  Största bredd 2,40 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin -
  Effekt 12 hk, 9 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 30 passagerare -
  Historik
  1860 Levererad av Lindholmens Varv som Kungsholmen till Kungsholms Ångslups- & Nya Omnibusbolag, Stockholm. Trafik på Riddarfjärden, Stockholm.
  1861 Kungsholms Ångslups- & Nya Omnibusbolag byter namn till Kungsholms Ångslups- & Omnibusbolag, Stockholm. Senare förkortas namnet till Kungsholms Ångslupsbolag.
  1866 Kungsholms Ångslupsbolag går upp i Ångslupsbolaget Union, Stockholm som övertar fartyget.
  1867 Ångslupsbolaget Union går upp i Stockholms Ångslups AB, Stockholm som övertar fartyget.
  1868-05 Såld till Alingsås och omdöpt till Mjörn. Transporteras med järnväg till Nolby där båten sjösätts. Kantrar dock vid sjösättningen och sjunker. Trafik på sjön Mjörn, traden Nolhaga - Thorstö.
  1871-07 Överspolas av vågorna vid en storm och sjunker på grunt vatten i Säveån.
  1871-09 Såld till grosshandlare Conrad Uggla, Göteborg för 1.940 rdr rmt och omdöpt till Ida.
  1872 Såld till C.L. Berggren. Trafik på Strömsholms kanal.
Tillbaka till Kungsholms Ångslups- & Nya Omnibusbolag
Tillbaka till Kungsholms Ångslupsbolag
Tillbaka till Ångslupsbolaget Union
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.