Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kjøge
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1861
  Varv D. Löwener & Co., Köpenhamn, Danmark
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 26,13 meter 25,83 meter
  Största bredd 4,18 meter 4,45 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -/36
  Maskineri 1 x Löwener ångmaskin 1 x Oskarshamn ångmaskin
  Effekt 80 hk, 59 kW 80 hk, 59 kW
  Toppfart 9 knop 9 knop
  Kapacitet - 150 passagerare
  Historik
  1861-05-09 Sjösatt kl. 08.00.
  1861-06-16 Levererad av D. Löwener & Co. som Kjøge till Dampskibsintressentskabet i Kjøge. Hemort Kjøge. Trafik på traden Köpenhamn (Langebro) - Køge.
  1864-02-16 Utbjudes på offentlig auktion. Ingen köpare.
  1864-04-20 Såld på offentlig auktion till sjökaptenerna J.C Jans, C.C. Jans och D.C Jansen, Dragør för 3.555 Rdb och omdöpt till Dragør. Ny hemort Dragør. Trafik på traden Köpenhamn (Børsgeaven) - Kalvebod strand - Køge.
  1867-08-21 Såld till Johan Gustaf Hammarstedt, Beijershamn, Mörbylånga och omdöpt till Degerhamn. Ny hemort Kalmar. Hammarstedt har för avsikt att starta trafik mellan Kalmar och Öland.
  1867-08-24 Sju tuber i ångpannan går sönder i höjd med Ystad vid färden från Köpenhamn mot Kalmar. Postångfartyget Skandia, som är på väg från Bornholm, bogserar in fartyget till Ystad. Bogseras sedan av ångfartyget Transit N:o 1 från Ystad till Oskarshamn för reparation.
  1868-04 Ombyggd vid Oskarshamns Mekaniska Verkstads AB, Oskarshamn. Ny överbyggnad, ny inredning i aktersalongen och ny ångpanna installeras. Även en större renovering av ångmaskinen genomförs. Under vavsvistelsen säljs fartyget då ägaren Johan Gustaf Hammarstedt inte lyckas få ihop tillräckligt med intressenter för att starta ett rederi.
  1868-05 Såld till Firma William Thorburns Söner, Uddevalla för 22.000 rdr rmt och omdöpt till Valborg. Ny hemort Uddevalla.
  1868-06-20 Insatt i trafik på traden Uddevalla - Lysekil samt en gång i veckan traden Uddevalla - Gustafsberg - Svanesund - Stenungsund - Marstrand - Göteborg.
  1873-01-23 Såld till grosshandlare Oscar Cassel, Stockholm för 23.000 rdr. Ny hemort Hörnefors. Används som bogserbåt.
  1875-05 Renoveras vid Gefle Mekaniska Verkstad. Ny ångpanna installeras.
  1875-05-21 Såld till Carlskrona - Sölvesborgs Ångfartygs AB, Karlshamn för 32.000 SEK. Ny hemort Karlshamn.
  1875-07-06 Insatt i trafik på traden Karlskrona - Ronneby - Karlshamn - Sölvesborg.
  1877-03-15 Såld, tillsammans med Sylfid, på auktion till August och Karl Holm, Ronneby för 20.000 SEK och omdöpt till Balder. Ny hemort Ronneby. Ombyggd vid Oskarshamns Mekaniska Verkstads AB, Oskarshamn. Ny inredning. Ny ångmaskin, 80 hk, 59 kW, installeras. Ombyggnaden kostar 12.000 SEK. Trafik på traden Karlskrona - Ronneby - Karlshamn.
  1880-11-12 Grundstöter ca. kl. 14.30 i tätt snöfall vid Näsörorna utanför Dragsnäs vid färd från Ronneby mot Karlshamn med 14 passagerare ombord. Fartyget tar in vatten och alla personer ombord evakueras med fartygets livbåt samt med tillskyndande båtar från land. Några dagar senare har fartyget brutits i två delar och endast en del av förskeppet syns ovanför vattenytan.
Tillbaka till Firma William Thorburns Söner
Tillbaka till Carlskrona - Sölvesborgs Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 986 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marinteknik verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.