Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Karlsö
Färja 62/13 vid Breddarholmen, Sommen 2014-09-18
Färja 62/13 vid Breddarholmen, Sommen 2014-09-18
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S80
  Byggd 1948
  Varv Docksta Båtvarv AB, Docksta
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Färja
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 13,35 meter 12,50 meter
  Största bredd 6,21 meter 6,25 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri Handdriven 1 x Mercury
  Effekt - 80 hk, 58 kW
  Toppfart - 3 knop
  Kapacitet - passagerare -
   2 personbilar -
  Historik
  1948 Levererad av Docksta Båtvarv AB som Karlsö för Vägförvaltningen i Östergötlands län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Blåvik - Torpön, Sommen, Östergötland.
  ? Motoriserad. Ny huvudmaskin, på 15 hk, 11 kW, installeras.
  1956 Omdöpt till Färja 62/13.
  1969 Såld till Tranås Vattensportklubb, Tranås. Ombyggd med bastu och klubblokal. Upplagd i Skoboviken, Sommen.
  1983 Såld till Olle Eriksson, Tranås. Husbåt.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat Mercury, 80 hk, 58 kW, installeras.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.