Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Jordfallets Färja II
May av Stavsnäs i Österviken, Hölö, Värmdö 2012-07-09
May av Stavsnäs i Österviken, Hölö, Värmdö 2012-07-09
Foto: Patrik Nylin
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2011, S93
* Sveriges Skeppslista 2017, S108
  Byggd 1953
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 15
  Registernr 16935
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SDHY, numera SFE 2834
  Systerfartyg Stegeborgsfärjan Kornhallsfärjan Ulvsundets Färja
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 16,97 meter 17,00 meter
  Största bredd 7,00 meter 7,00 meter
  Djupgående 1,12 meter 0,83 meter
  Brt/Nrt 28/8 26/7
  Maskineri - Saknas
  Effekt 15 hk, 11 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 120 passagerare -
   6 personbilar -
  Historik
  1953 Levererad av AB Åsi-verken som Jordfallets Färja II till Vägförvaltningen i Älvsborgs län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.
  1953-09-15 Insatt i trafik på leden Bohus - Jordfallet, Göta älv, Kungälv.
  1956 Omdöpt till Färja 62/192.
  1965? Flyttas till leden Kornhall - Gunnesby, Kungälv.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1974-06-06 Såld till Sandströms Sjötransporter, Stavsnäs för 30.500 SEK och omdöpt till May av Stavsnäs. Pråm.
  2019-01-06 Överförd till båtregistret med signal SFE 2834.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.