Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

John E Olson
Abbe vid Finnboda varv, Nacka 1992-08-24
Abbe vid Finnboda varv, Nacka 1992-08-24
Foto: Christer Samuelsson
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåten 45, april 1979, S18-20
* Sveriges Skeppslista 1962, S90
* Sveriges Skeppslista 1963, S86
* Sveriges Skeppslista 1965, S86
* Sveriges Skeppslista 1969, S136
* Sveriges Skeppslista 1970, S132
* Sveriges Skeppslista 1971, S132
* Sveriges Skeppslista 1972, S130
* Sveriges Skeppslista 1973, S126
* Sveriges Skeppslista 1980, S46
* Sveriges Skeppslista 1981, S50
* Sveriges Skeppslista 1989, S14
* Sveriges Skeppslista 1992, S14
* Sveriges Skeppslista 1997, S14
* Sveriges Skeppslista 1998, S14
* Sveriges Skeppslista 2001, S14
  Byggd 1960
  Varv Bröderna Larssons mekaniska verkstad, Kristinehamn
  Varvsnummer -
  Registernr 10076
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SIGY
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 36,80 meter 35,78 meter
  Största bredd 11,02 meter 13,31 meter
  Djupgående 2,10 meter 2,68 meter
  Brt/Nrt 197/82 592/177
  Maskineri 4 x Volvo-Penta MD 96B 4 x Volvo TMD 100
  Effekt 508 hk, 373 kW 960 hk, 706 kW
  Toppfart 8,5 knop -
  Kapacitet 700 passagerare -
   20 personbilar -
  Historik
  1960-05-04 Sjösatt.
  1960-09-12 Levererad av Bröderna Larssons mekaniska verkstad som John E Olson till Göteborgs Hamnstyrelse, Göteborg. Byggnadskostnad 860.000 SEK.
  1960-09-30 Insatt i trafik på traden Klippan - Färjenäs, Göteborg.
  1966-11 Älvsborgsbron öppnas. Färjan fortsätter dock trafiken, men endast med gång- och cykeltrafikanter på morgonar och kvällar.
  1967-04-02 Sista turen på traden Klippan - Färjenäs. Upplagd vid Hamnens varv, Ringön för försäljning.
  1968-07 Ombyggd vid Smögens Plåt & Svetsindustri AB, Smögen. Utrustas med en 17 meter hög kran med en 22 meter lång arm och drygt 20 tons lyftkapacitet. Nytt tonnage 663 brt, 461 nrt.
  1985 Såld till Hallstaviks Schakt AB, Hallstavik.
  1986 Såld till Bengt Gunnar Eriksson Gruppen i Söderhamn, Söderhamn för 500.000 SEK och omdöpt till Abbe.
  1988 Ombyggd med ny kran.
  1989 En brand uppstår i maskinrummet. Renoveras.
  1992 Såld till Bengt G Erikssons Åkeri i Söderhamn AB för 625.000 SEK.
  1992 Såld till Feeder Chief AB, Stockholm.
  1994 Såld till Skanska Stockholm AB, Stockholm.
  2001 Såld till Skanska Sverige AB, Stockholm.
Tillbaka till Göteborgs Hamnstyrelse
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.