Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Hoppets Ö
Gumman vid Lindby brygga, Adelsö, Ekerö 2010-11-07
Gumman vid Lindby brygga, Adelsö, Ekerö 2010-11-07
Foto: Anders Winter
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Conny Elgén, TEL, 2011-01-04 PN
* www.lidwallsbatar.se, WEB, 2011-01-02 PN
* Sveriges Skeppslista 1992, S166
* Sveriges Skeppslista 1997, S182
* Sveriges Skeppslista 1998, S184
* Sveriges Skeppslista 2001, S204
* Sveriges Skeppslista 2002, S208
* Sveriges Skeppslista 2004, S220
* Sveriges Skeppslista 2005, S220
* Sveriges Skeppslista 2006, S226
* Sveriges Skeppslista 2007, S244
* Sveriges Skeppslista 2008, S252
* Sveriges Skeppslista 2009, S268
* Sveriges Skeppslista 2010, S270
  Byggd 1965
  Varv Lidwall & Söner AB, Leksand
  Varvsnummer 580
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFC 2623
  Systerfartyg Wästervik
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 8,90 meter 8,92 meter
  Största bredd 2,70 meter 2,70 meter
  Djupgående 1,20 meter 1,20 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Volvo Penta MD 27 1 x Scania D5N
  Effekt 57 hk, 42 kW 88 hk, 65 kW
  Toppfart - 8 knop
  Kapacitet 16 passagerare 12 passagerare
  Historik
  1965-10-25 Levererad av Lidwall & Söner AB som Hoppets Ö till Frälsningsarméns Förlags AB, Kurön, Ekerö. Transportbåt till och från Frälsningsarméns behandlingshem på Kurön, Mälaren.
  196? Ny huvudmaskin, av fabrikat Albin, installeras.
  1971 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania D5N, 88 hk, 65 kW, installeras.
  2004 Såld till Conny Elgén, Adelsö och omdöpt till Gumman. Fritidsbåt.
Tillbaka till Frälsningsarmén Kurön
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.