Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Hilma
Lido i Handelshamnen, Karlskrona 1962
Lido i Handelshamnen, Karlskrona 1962
Foto: Lennart Sundberg
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Båtologen 2/1974, S63
* Länspumpen 2/1983, S3-4
* Länspumpen 1/1986, Registersidorna
* Karlskronaskärgårdens båttrafik, Blekingeboken 1970, S148-149
* Sveriges Skeppslista 1945, S198
* Sveriges Skeppslista 1959, S174
* Sveriges Skeppslista 1960, S100
* Sveriges Skeppslista 1961, S100
* Sveriges Skeppslista 1962, S96
* Sveriges Skeppslista 1963, S92
* Sveriges Skeppslista 1964, S92
* Sveriges Skeppslista 1965, S92
* Sveriges Skeppslista 1966, S112
* Sveriges Skeppslista 1967, S100
* Sveriges Skeppslista 1968, S98
* Sveriges Skeppslista 1969, S98
* Sveriges Skeppslista 1970, S96
* Sveriges Skeppslista 1971, S96
* Sveriges Skeppslista 1972, S92
* Sveriges Skeppslista 1973, S90
  Byggd 1911
  Varv Råå Varfvs AB, Råå
  Varvsnummer -
  Registernr 5265
  Fartygstyp Galaes, senare motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 19,83 meter 18,01 meter
  Största bredd 6,00 meter 6,00 meter
  Djupgående - 2,70 meter
  Brt/Nrt 48/28 45/24
  Maskineri - -
  Effekt - 150 hk, 110 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1911 Levererad av Råå Varfvs AB som Hilma till pr/Carl Bernhard Svensson, Kyrkbacken, Hven. Skonertriggad fraktskuta.
  1925 En maskin, av fabrikat Skandia, 25 hk, 18 kW, installeras.
  1945-04-21 Såld till pr/Anders Andersson Kappel, Djursvik, Torsås.
  19?? Ny huvudmaskin, av fabrikat Skandia, 60 hk, 44 kW, installeras.
  1959 Såld till köpman Eric A Kambratt, Ronneby och omdöpt till Lido. Ombyggd till passagerarfartyg. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Marin Diesel, 120 hk, 88 kW, installeras.
  1960 Insatt i trafik på traden Skeppsbron (Karlskrona) - Herrgårdsviken (Tjurkö) - Sanda (Sturkö) - Bredavik.
  1961 Såld till Curt B E Holmquist, Sanda, Sturkö. Fortsatt trafik på traden Karlskrona - Tjurkö - Sturkö.
  1963 Såld till John Oskar Alvar Olsson, Varberg.
  1965 Såld till Johan Mauritz Antonius Olsson, Margretetorp, Båstad och omdöpt till Rona. Sportfiskefartyg.
  1966 Såld till John Oskar Alvar Olsson, Varberg. Sportfiskefartyg.
  1967 Såld till pr/Torsten Roland Bengtsson, Varberg.
  1973 Såld till en sportfiskeklubb i Västra Frölunda, Göteborg.
  1973-07-21 Sjunker i Varbergs hamn. Bärgas och huggs upp.
Tillbaka till Eric Kambratt
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.