Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Herman
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1864
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 141
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 13,16 meter -
  Största bredd 2,53 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin -
  Effekt 12 hk -
  Toppfart - -
  Kapacitet 45 passagerare -
  Historik
  1875 Levererad av Lindholmens Varv som Herman till Kungsholms Ångslupsbolag, Stockholm.
  1866 Kungsholms Ångslupsbolag går upp i Ångslupsbolaget Union, Stockholm som övertar fartyget.
  1867 Såld till Stenbo bruk, Storsjön, Småland och omdöpt till Stenbo.
  1870 Såld till Eds bruk, Västervik och omdöpt till Eda. Trafik på Storsjön mellan bruket och Storsjö station.
  1924 Motoriserad.
  1928 Såld till en smed.
  1955 Skrotad.
Tillbaka till Kunsholms Ångslupsbolag
Tillbaka till Ångslupsbolaget Union
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.