Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Flatnor
Fagervik II vid Strömkajen, Stockholm 2011-04-29
Fagervik II vid Strömkajen, Stockholm 2011-04-29
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1938
  Varv Waplans Mekaniska Verkstads AB, Vaplan, Nälden
  Varvsnummer 9
  Registernr 12756
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SJVL
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 16,82 meter 18,10 meter
  Största bredd 5,40 meter 5,45 meter
  Djupgående 1,31 meter -
  Brt/Nrt 32/32 32/32
  Maskineri 1 x Scania-Vabis Saknas
  Effekt 60 hk, 44 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 76 passagerare -
   4 personbilar -
  Historik
  1938 Levererad av Waplans Mekaniska Verkstads AB som Flatnor till Revsunds Vägdistrikt. Färjan beställdes av Arbrå Mekaniska Verkstad, Arbrå men byggdes av Waplans MV. Trafik på leden Flatnor - Skurun, Bräcke.
  1944-01-01 Övertagen av Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.
  1956 Omdöpt till Färja 62/70.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1977 Flyttas till Storsjön för att användas som plattform men läggs istället upp på grund av dåligt skick.
  1980 Såld till Timrå Skrotaffär, Eriksson & Co AB, Timrå.
  1983 Överförd till Timrå Entreprenad AB, Timrå.
  1983 Överförd till Timrå Bogser & Bärgning HB, Timrå och omdöpt till Fagervik II. Ombyggd till pråm.
  2010-11-23 Såld till Pampas Marina AB, Solna.
  2017-06-15 Såld till Pampas Marinentreprenad AT AB, Solna.
  2020-02-25 Såld till Marcon-gruppen i Sverige AB, Ängelholm.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1704 fartyg, 981 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.