Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ellingsøy
Norrbyskär i Norrbyn 2012-08-01
Norrbyskär i Norrbyn 2012-08-01
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1964
  Varv Blaalid Slip & Mekaniske verksted, Raudeberg, Norge
  Varvsnummer 15
  Registernr 13967
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal LLCB, numera svensk signal SBGL
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 22,90 meter 24,96 meter
  Största bredd 7,50 meter 7,54 meter
  Djupgående - 2,09 meter
  Brt/Nrt 94/47 82/24
  Maskineri 1 x Normo 1 x Volvo Penta TAMD 122A
  Effekt 210 hk, 154 kW 225 hk, 165 kW
  Toppfart - 9 knop
  Kapacitet 80 passagerare 234 passagerare
   15 personbilar -
  Historik
  1964 Levererad av Blaalid Slip & Mekaniske verksted som Ellingsøy till Ellingsøy Ferje- og Billag A/S, Borgsund, Norge. Trafik på traden Hoff (Ellingsøy) - Flatholmen (Ålesund). Även vissa turer på traden Hoff - Skateflua (Ålesunds centrum). Norsk signal LLCB.
  1976-01-01 Uthyrd till Møre og Romsdal Fylkesbåtar, Molda, Norge. Fortsatt trafik på traden Hoff - Flatholmen.
  1978-01 Såld till A/S Troms Fylkes Dampskibsselskap, Tromsø, Norge. Trafik på traden Rotsund - Havnnes.
  1981-05 Omdöpt till Havnnes.
  1989-04 Såld till Marin & Maskin i Stockholm AB, Stockholm för 290.000 NOK och omdöpt till Fjäderholmarna. Tonnage 93 brt, 46 nrt.
  1991 Såld till Norrbyskärsfärjan AB, Norrbyskär för 925.000 SEK och omdöpt till Norrbyskär. Trafik på traden Norrbyn - Norrbyskär.
  1999 Norrbyskärsfärjan AB blir ett dotterbolag till Umeå Lokaltrafik AB (ULTRA), Umeå.
  2004-05-01 Norrbyskärsfärjan AB övertas av Rundviks Rederi AB, Rundvik.
Tillbaka till Norrbyskärsfärjan AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.