Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Elfkungen
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1866
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 159
  Registernr 2320
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFHN
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 25,35 meter -
  Största bredd 4,85 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 90/- -
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin -
  Effekt 80 hk, 59 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1866-04 Levererad av Lindholmens Varv som Elfkungen till Ångfartyget Elfkungen, Lilla Edet. Trafik på Göta Älv, traden Göteborg - Lilla Edet - Trollhättan (Åkervass).
  1869 Överförd till Ångfartygsbolaget Necken och Elfkungen, Göteborg.
  1877-04 Såld till Elfkungens Ångbåts AB, Trollhättan för 25.000 SEK. Trafik på traden Göteborg - Göta älv - Trollhättan.
  1890-03-14 Ommätt. Mått 25,35 x 4,85 meter. Tonnage 65/43.
  1890-01 Såld till Ångbåts AB Inland, Kungälv för 13.000 SEK och omdöpt till Nordre Elf. Ny hemort Kungälv. Trafik på traden Göteborg - Kornhall.
  1898-07 Överlämnas till Torskogs Mekaniska Verkstad och Skeppsvarv (Petter Larsson), Torskog som dellikvid vid leveransen av det nybyggda ångfartyget Nordre Elf. Ny hemort Torskog.
  1899-02 Såld till F. Sundbye, Fredrikstad, Norge.
Tillbaka till Ångfartygsbolaget Necken och Elfkungen
Tillbaka till Elfkungens Ångbåts AB
Tillbaka till Ångbåts AB Inland
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.