Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Elfdrottningen
Kinnekulle i Lidköping
Kinnekulle i Lidköping
Foto: Okänd
  Fartygsfakta    
  Byggd 1875
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 252
  Registernr 2255
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFIM, senare norsk signal HCKG, LDXW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisning
  Längd öa 30,42 meter 36,00 meter
  Största bredd 5,80 meter 8,47 meter
  Djupgående 2,40 meter -
  Brt/Nrt 127/70 173/96
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Glommen ångmaskin
  Effekt 180 hk, 134 kW 200 hk, 147 kW
  Toppfart 11 knop -
  Kapacitet - 275 passagerare
  Historik
  1875-11-11 Levererad av Lindholmens Varv som Elfdrottningen till Ångfartygsbolaget Necken och Elfkungen (Christer Arvidsson), Göteborg. Hemort Göteborg.
  1876-05-01 Insatt i trafik på Göta Älv, traden Göteborg (Skeppsbron) - Lilla Edet - Trollhättan (Åkervass).
  1877-05 Även trafik på traden Göteborg (Skeppsbron) - Särö.
  1878-10 Flyttas till traden Göteborg - Särö - Råö - Gottskär - Onsala - Ölmanäs.
  1880-05 Såld till Ångfartygs AB Särö, Göteborg för 50.000 SEK och omdöpt till Särö. Trafik på traden Göteborg - Särö - Onsala.
  1882-05-10 Ommätt. Mått 30,70 x 5,62 meter. Tonnage 130/91.
  1889-12-12 Såld till friherre Carl Gustaf Adolph Klingspor, Råbäck, Kinnekulle för 37.000 SEK och omdöpt till Kinnekulle. Ny hemort Råbäck.
  1890-05-31 Insatt i trafik på traderna Lidköping - Råbäck - Mariestad - Otterbäcken - Kristinehamn - Karlstad och Lidköping - Sunnanå (Mellerud).
  1897-04 Såld till Hankø Nye Dampskibs A/S (Nils Schultz), Fredrikstad, Norge för 35.000 SEK och omdöpt till Hankø. Ny hemort Fredrikstad.
  1897-05-30 Insatt i trafik på traden Kristiania (Oslo) - Fredrikstad - Fredrikshald.
  1904-04 Ny ångmaskin på 200 hk, 147 kW, installeras vid Glommens mekaniske verksted.
  1906-04-30 Såld på auktion till A/S Dampskibet Hankø, Fredrikstad.
  1906-10-08 Såld till Haugesund Dampskibsselskab A/S, Haugesund för 45.000 NOK och omdöpt till Haugesund. Ny hemort Haugesund. Trafik på traden Bergen - Haugesund - Røvær - Føynå - Vedavågen - Åkrehamn - Utsira - Skudeneshavn - Stavanger.
  1909 Ombyggd och moderniserad vid Rosenbergs mekaniske Verksted, Stavanger. Förlängd med 5,79 meter. Nytt tonnage 173/96.
  1915-12 Såld till Midthordlandske Dampskibsselskap, Os, Bergen för 56.600 NOK och omdöpt till Fuse. Trafik på traderna Bergen - Os - Samnanger, Bergen - Sævaried - Os och Bergen - Reksteren - Tysnes - Sævaried - Os.
  1925 Omdöpt till Fusa.
  1945-01-08 Sänkt kl. 14.30 av Brittiska flygvapnet i Korsfjord, söder om Korsnes, Bergen vid färd från Bergen mot Samnanger med 31 passagerare, 11 besättningsmän och två mässflickor ombord. Sju personer omkommer, två besättningsmän och fem passagerare. Övriga som var ombord räddas av ett holländskt fraktfartyg, motorbåten Nerhus och räddningsbåten Biskop Hvoslef.
Tillbaka till Ångfartygsbolaget Necken och Elfkungen
Tillbaka till Ångfartygs AB Särö
Tillbaka till Carl Klingspor
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.