Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Eduard Melin
Eduard Melin i Göteborg 2007-02-01
Eduard Melin i Göteborg 2007-02-01
Foto: Krister Bång
  Fartygsfakta    
  Byggd 1882
  Varv Göteborgs Mekaniska Verkstad, Göteborg
  Varvsnummer 216
  Registernr 8058
  Fartygstyp Ångbogserare, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SFJM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 18,64 meter 18,64 meter
  Största bredd 4,79 meter 4,79 meter
  Djupgående 2,38 meter 2,70 meter
  Brt/Nrt - 43/22
  Maskineri 1 x Göteborgs ångmaskin -
  Effekt - 210 hk, 154 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1882 Levererad av Göteborgs Mekaniska Verkstad som Eduard Melin till Göteborgs Hamn- och Elfarbeten, Göteborg. Bogserbåt.
  1920 ca. Såld till Åke Hamnesjö, Ulebergshamn och omdöpt till Ostera. Motoriserad med en Ideal råoljemotor, 25 hk, 18 kW.
  1945 Såld till Sören Joel Hansson, Tjörns Omnibustrafik, Höviksnäs, Tjörn och omdöpt till Brattön. Trafik på traden Stenungsund - Höviksnäs.
  1960 Såld till pr/Allan Edvardsson, Skärhamn.
  1964 Såld till Bengt Richardsson, Fjällbacka och omdöpt till
Dover I. Trafik på traden Fjällbacka - Väderöarna. Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania, 200 hk, 147 kW, installeras.
  1965 Såld till Karl-Eric Särén, Gottskär och omdöpt till Liberty II. Fisketurer.
  1979 Såld till Frank Erik Tore Hansson, Kungsbacka.
  1985 Såld till pr/L Andersson, Göteborg för 100.000 SEK och omdöpt till Eduard Melin.
  1985 Såld till Eduard Melin Ångfartygs AB, Göteborg för 110.000 SEK. Chartertrafik i Göteborgs skärgård.
Tillbaka till Tjörns Omnibustrafik
Tillbaka till Eduard Melin Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.