Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Eduard Melin
Eduard Melin i Göteborg 2007-02-01
Eduard Melin i Göteborg 2007-02-01
Foto: Krister Bång
  Fartygsfakta    
  Byggd 1882
  Varv Göteborgs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 216
  Registernr 8058
  Fartygstyp Ångbogserare, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SFJM, numera SFE 5569
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 18,64 meter 18,64 meter
  Största bredd 4,79 meter 4,79 meter
  Djupgående 2,38 meter 2,70 meter
  Brt/Nrt - 43/22
  Maskineri 1 x Göteborgs ångmaskin -
  Effekt 110 hk, 80 Kw 210 hk, 154 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1882-05-05 Levererad av Göteborgs Mekaniska Verkstads AB som Eduard Melin till Göteborgs Hamn- och Elfarbeten, Göteborg. Hemort Göteborg. Bogserbåt.
  1911 Såld till Kungl. Trollhätte Kanal- och Vattenverk, Trollhättan. Ny hemort Trollhättan.
  1921 Upplagd.
  1929-07 Såld till Ewert Trewe, Göteborg och omdöpt till Ostera. Ny hemort Göteborg. Ombyggd vid Wockards verkstad, Göteborg till segelfartyg med hjälpmaskin. Motoriserad med en Ideal råoljemotor, 25 hk, 18 kW.
  1929-09-23 Ommätt. Mått 18,70 x 4,79 meter. Tonnage 46/24.
  1930-03-24 Såld till Åke Douglas Hamnesjö (1/2) och John Wallentin Olsson (1/2), Ulebergshamn för 8.400 SEK. Ny hemort Ulebergshamn. Fraktfart i Bohuslän.
  1936-01-11 Ommätt. Mått 18,64 x 4,79 meter. Tonnage 44/24.
  1938-03-08 Ommätt. Mått 18,64 x 4,79 meter. Tonnage 43/24.
  1938-04-12 John Wallentin Olsson köper Åke Douglas Hamnesjös andel i fartyget för 5.000 SEK och blir därmed ensam ägare.
  1945-02-28 Såld till Sören Joel Hansson (1/3), Lennart Gunnar Erik Adolf Pettersson (1/3) och Harald Pettersson (1/3), Höviksnäs, Tjörn för 12.000 SEK och omdöpt till Brattön. Ny hemort Höviksnäs. Ombyggd till passagerarfartyg. Trafik för Tjörns Omnibustrafik på traden Stenungsund - Höviksnäs.
  1945-05-09 Ommätt. Mått 18,64 x 4,79 meter. Tonnage 43/22.
  1961-05-01 Såld till Ralph Berndt Göte Hansson (1/2) och Allan Edvardsson (1/2), Skärhamn för 10.000 SEK. Ny hemort Skärhamn.
  1963-09-04 Såld till Bengt Åke Sigfrid Rickardsson, Fjällbacka för 15.000 SEK och omdöpt till Dover I. Ny hemort Fjällbacka. Trafik på traden Fjällbacka - Väderöarna. Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania, 180 hk, 132 kW, installeras.
  1964-11-26 Såld till Carl-Eric Särén, Gottskär för 61.500 SEK och omdöpt till Liberty II. Ny hemort Gottskär. Fisketurer.
  1979 Såld till Frank Erik Tore Hansson, Kungsbacka. Ny hemort Kungsbacka.
  1985 Såld till pr/L Andersson, Göteborg för 100.000 SEK och omdöpt till Eduard Melin. Ny hemort Göteborg.
  1985 Såld till Eduard Melin Ångfartygs AB, Västra Frölunda för 110.000 SEK.
  1987 Flyttas till Göteborgs Maritima Centrum, Göteborg. Museibåt.
  ? Flyttas till Klippans ångbåtsbrygga, Göteborg. Upplagd vid bryggan som café.
  2023-07-04 Sjunker till botten under natten vid uppläggningsplatsen vid Klippan efter en storm. Bärgas 26 juli. Bildreportage
  2024-07-19 Såld till Ångbåtscaféet AB, Göteborg. Överförd till båtregistret med signal SFE 5569.
Tillbaka till Tjörns Omnibustrafik
Tillbaka till Eduard Melin Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.