Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Drottning Sofia
Drottning Sofia vid Kallsjön 2007-07-16
Drottning Sofia vid Kallsjön 2007-07-16
Foto: Erik Hag
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1904
  Varv M.P. Lindebergs Mekaniska Verkstad, Sundsvall
  Varvsnummer -
  Registernr 12771
  Fartygstyp Ångbogserare, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SJWY
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 18,28 meter 17,99 meter
  Största bredd 4,12 meter 4,07 meter
  Djupgående 2,25 meter 2,25 meter
  Brt/Nrt - 41/12
  Maskineri 1 x Karlstads ångmaskin 1 x Volvo Penta
  Effekt 100 hk, 71 kW 197 hk, 145 kW
  Toppfart - 8 knop
  Kapacitet 90 passagerare -
  Historik
  1904 Levererad av M.P. Lindebergs Mekaniska Verkstad som Drottning Sofia till Järpens Cellulosafabrik, Järpen. Kombinerad passagerarbåt och timmerbogserare på Kallsjön, Jämtland.
  1916 Såld till Tegefors Verk, Järpen.
  1939 Såld till Kallsjöns Flottningsförening.
  1945 Såld till Tegefors Verk, Järpen.
  1949 Motoriserad med en råoljemotor, 120 hk, 88 kW.
  1951 Såld till Storsjön-Övre Indals Älvs Flottningsförening.
  1967 Upplagd.
  1970 Såld till firma Ceders Dykeritjänst, Nyköping.
  197? Firma Ceders Dykeritjänst byter namn till Svenska Undervattensentreprenader AB, Nyköping.
  1980 Såld till B.A.C Kind, Oxelösund.
  1981 Såld till Swanströms Motor AB, Oxelösund.
  1982-01 Såld till Nilsfreds Dykeri, Nilsson & Fredriksson HB, Gävle.
  1986-01 Såld till Dan Österdahl, Kalmar.
  1989-01 Såld till A. Sjöström, Bålsta för 165.000 SEK.
  1989-12 Såld till M/S Drottning Sophia Ekonomisk Förening, Kall för 200.000 SEK.
  1990-02-22 Ankommer till Kallsjön. Ett ombyggnadsarbete påbörjas.
Tillbaka till M/S Drottning Sophia Ekonomisk Förening
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.