Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Byelfven
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1891
  Varv J Jakobsson, Arvika
  Varvsnummer -
  Registernr 150
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal JBDG
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid grundstötning
  Längd öa 30,12 meter 30,11 meter
  Största bredd 6,34 meter 6,82 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 165/118 178/120
  Maskineri 1 x Göteborgs ångmaskin 1 x Göteborgs ångmaskin
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1889-08-16 Sjösatt vid byggplatsen vid Kyrkvikens sydöstra strand. Bogseras senare till Göteborgs Mekaniska Verkstad för installation av ångmaskinen.
  1891-10 Levererad av J Jakobsson som Byelfven till Ångfartygs AB Arvika - Göteborg, Arvika. Last- och passagerartrafik på traden Arvika - Säffle - Göteborg.
  1894-10-13 Sammanstöter lätt på morgonen med ångfartyget Jacques vid Lilla Edet. Jacques får en mindre skada vid akern.
  1899-10 Såld till Ångbåts AB Hoppet, Glava.
  1902 Såld till Ångfartygs AB Arvika, Arvika.
  1904-03-22 Såld till Ångfartygs AB Norden, Göteborg.
  1909-05-03 Förbyggd. Nytt tonnage 171/111.
  1912-03-08 Såld till Oskar Ferdinand Samuelsson, Säffle.
  1913-02-25 Ommätt. Nytt tonnage 172/111.
  1915-11-09 Såld till grosshandlare Hans Ekman, Malmö för 36.000 kr och omdöpt till Lajla. Det önskade namnet "Ella" godkänns inte.
  1916-05-01 Ommätt. Nytt tonnage 178/120.
  1916 Såld till vicekonsul Halfdan Burman, Luleå för 93.000 kr.
  1916-11-16 Grundstöter på grundet Saltbådan vid Utlängan, Karlskrona vid färd från Landskrona mot Stockholm med last av spannmål. I den svåra stormen blir fartyget snabbt vrak. Besättningen räddas av bärgningsångaren som kommit till platsen.
Tillbaka till Ångbåts AB Hoppet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1697 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.