Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Borgo
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1881
  Varv Ljunggrens Verkstad, Kristianstad
  Varvsnummer 812
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa - -
  Största bredd - -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Ljunggrens ångmaskin -
  Effekt 30 hk, 22 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 70 passagerare -
  Historik
  1881 Levererad av Ljunggrens Verkstad som Borgo till Fredrik Dybeck, Gävle.
  1888 Såld till Luleå. Används mest vid bogseringar.
  1897 Trafik på traden Luleå - Avan - Unbynr
  1900 Såld till Piteå och omdöpt till Ingrid.
  1904 Såld till Ångbåts AB Ed, Sollefteå och omdöpt till Ed. Trafik på Ångermanälven, traden Sollefteå - Ed.
  1911 Såld till Lövuddens AB, Lövudden.
  1914 Transporteras nedströms via flera forsar via Sollefteå till kusten.
  1914-11-14 Sjunker utanför Vålön under bogsering av bogserbåten Hernö från Lövudden till Nyland.
  1915 Bärgas. Ombyggd till bogserbåt och omdöpt till Lövudden.
  1944 Skrotas i Härnösand.
Tillbaka till Ångbåts AB Ed
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.