Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Arild
Delfin utanför Lidingö 1963-07-05
Delfin utanför Lidingö 1963-07-05
Foto: Monne Sahlberg
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1942 ca.
  Varv Danmark
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg S:ta Thora
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa - -
  Största bredd - -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri - -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1942 ca. Levererad av ett varv i Danmark till Tyska ockupationsmakten i Danmark. Patrullbåt.
  1946 Såld till Henry Johansson, Julius Johansson, Alfred Lundin och Sven Paulsson, Torekov och omdöpt till Arild. Ombyggd i Ramsjö. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Penta, 150 hk, 110 kW, installeras.
  1947-07 Får passagerarcertifikat för 39 passagerare. Insatt i trafik på traden Torekov - Hallands Väderö.
  1954 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. Ombyggd för stävtillägg. Insatt i sightseeingtrafik på traden Strömkajen, Stockholm - Lilla och Stora Nyckelviken, Nacka.
  1960 Uthyrd till Tourist Sightseeing AB, Stockholm.
  1961 Tourist Sightseeing AB byter namn till Currie och Tumlare AB, Stockholm.
  1961 Såld till Currie och Tumlare AB, Stockholm tillsammans med m/s Tora för 115.000 SEK.
  1961 Omdöpt till Delfin. Trafik för det nybildade Tourist Sightseeing AB, Stockholm
  1964 Såld.
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Tourist Sightseeing AB
Tillbaka till Currie och Tumlare AB
Tillbaka till Tourist Sightseeing AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 961 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.