|
Ångfärje AB
|
|
Ångfärje AB, Stockholm startas 7 oktober 1896 av bland annat bankdirektör Per Lindell, löjtnant P. Möller och trafikchef Carl Larsson för att bedriva färjetrafik till Konst- & Industriutställningen på Djurgården 1897. Bolaget har trafiktillstånd på linjerna Nybroviken - Alkärret, Djurgården och Stadsgården - Alkärret. I november 1896 beställer man fyra färjor vid O.A. Brodins Varv i Gävle. Man beslutar vid en extra bolagsstämma den 16 augusti 1900 att försätta bolaget i likvidation. De två återstående färjorna säljs till Stockholms Ångslups AB för totalt 60.000 SEK. |
|
|
|
|
|
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
|
|
|
|
|
Tillbaka till Rederier |
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
Vi erbjuder dig nu 1721 fartyg, 992 rederier och 124 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
|
|
| |
|
|
| |
|
m/s Östan Blidösundsbolaget AB
Fartyget byggdes 1969 vid Marinteknik verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.
|
|
|
|
| |
|