|
Ångfärje AB
|
 |
Ångfärje AB, Stockholm startas 7 oktober 1896 av bland annat bankdirektör Per Lindell, löjtnant P. Möller och trafikchef Carl Larsson för att bedriva färjetrafik till Konst- & Industriutställningen på Djurgården 1897. Bolaget har trafiktillstånd på linjerna Nybroviken - Alkärret, Djurgården och Stadsgården - Alkärret. I november 1896 beställer man fyra färjor vid O.A. Brodins Varv i Gävle. Man beslutar vid en extra bolagsstämma den 16 augusti 1900 att försätta bolaget i likvidation. De två återstående färjorna säljs till Stockholms Ångslups AB för totalt 60.000 SEK. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
|
 |
Tillbaka till Rederier |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Seskarö Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.
|
|
 |
|
|  |
|