Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Älv-Snabben 4
Älv-Snabben 4 vid Lindholmen, Göteborg 2025-04-03
Älv-Snabben 4 vid Lindholmen, Göteborg 2025-04-03
Foto: Axel von Sydow
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1994
  Varv Båtservice Holding A/S, Mandal, Norge
  Varvsnummer 9
  Registernr 14687
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer 9107069
  Signal SHOU
  Systerfartyg Älv-Snabben 5
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 31,55 meter 31,55 meter
  Största bredd 8,15 meter 8,15 meter
  Djupgående 1,95 meter 1,50 meter
  Brt/Nrt 231/115 231/115
  Maskineri 2 x Volvo Penta TAMD 122A 2 x Scania DI 13 092M
2 x Danfoss Editron elmotor
  Effekt 760 hk, 559 kW 900 hk, 662 kW
900 hk, 662 kW
  Toppfart 13 knop 13 knop
  Kapacitet 448 passagerare 448 passagerare
  Historik
  1994-09-29 Levererad av Båtservice Holding A/S som Älv-Snabben 4 till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik, Göteborg. Hemort Göteborg. Byggnadskostnad 14 milj SEK.
  1994-10-10 Insatt i trafik i Göteborgs hamn, traden Lilla Bommen - Lindholmen - Klippan.
  1994-10-24 Döpt av författarinnan Viveca Lärn-Sundvall vid en cermoni vid Eriksberg, Göteborg kl. 11.00. Efter dopet, som sker i ösregn, kör fartryget en doptur mellan Eriksberg och Operan.
  2009-09 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D12-450, 900 hk, 661 kW, installeras vid Ö-varvet AB, Öckerö.
  2025-01 Ombyggd till hybriddrift vid Ö-varvet AB, Öckerö. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI 13 092M, 900 hk, 662 kW, samt elmotorer, av fabrikat Danfoss Editron, 900 hk, 662 kW, installeras. Batterier: Echandia Marine LTO, 496 kWh.
Tillbaka till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1736 fartyg, 1004 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.