Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Hurum
Lillskär vid Norgersunds hamn, Nogersund 2015-07-15
Lillskär vid Norgersunds hamn, Nogersund 2015-07-15
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Skipet 2/1997, S20
* Pål Ulsteen, EMA, 2007-03-16 PN
* Pål Ulsteen, EMA, 2007-03-22 PN
  Byggd 1965
  Varv Lysøsund Mekaniske Verksted, Lysøsundet, Norge
  Varvsnummer 7
  Registernr 15978
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal LAJT, numera svensk signal SDBN
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 19,90 meter 19,90 meter
  Största bredd 5,21 meter 5,20 meter
  Djupgående 1,98 meter 2,00 meter
  Brt/Nrt 53/0 53/45
  Maskineri 1 x Aabenraa Motorfabrik 1 x Volvo Penta D16
  Effekt 400 hk, 294 kW 550 hk, 404 kW
  Toppfart - 10 knop
  Kapacitet - 55 passagerare
  Historik
  1965-08 Levererad av Lysøsund Mekaniske Verksted som Hurum till Sand & Singel AS, Oslo. Hemort Drammen. Norsk signal LAJT. Bogserbåt. Trafik som bogserare av sandpråmar på traden Svelvik - Oslo.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat Callesen 427EO, 400 hk, 294 kW, installeras.
  1982-01 Sand & Singel AS köpt av Svelviksand AS, Klokkarstua, Hurum som även övertar fartyget. Registrerad på Interresentskapet Svelviksand (Oslo Betongfabrikk, Oslo). Trafik som bogserare av sandpråmar på traderna Svelvik - Oslo och Svelvik - Tønsberg.
  2003-10-03 Såld till Øystein Olav Nøss, Os. Trafik som dyk-, bogser- och arbetsfartyg i skärgården söder om Bergen.
  2006-01-06 Såld till Haglund Shipping AB, Simrishamn för 0,7 milj SEK och omdöpt till Lillskär. Ombyggd vid Skillinge varv, Skillinge. Vintertrafik på traden Nogersund - Hanö samt bogsebåtsuppdrag.
  2015 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D16, 550 hk, 404 kW, installeras.
Tillbaka till Haglund Shipping AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.