Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Djurgården 10
Djurgården 10 vid Kastellholmen, Stockholm 2019-05-14
Djurgården 10 vid Kastellholmen, Stockholm 2019-05-14
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1982
  Varv Skrov: Kalmar Fartygsreparationer AB, Kalmar
Däckshus/utrustning: Boghammar Marin AB, Lidingö
  Varvsnummer Skrov: 462
Däckshus/utrustning: 1079
  Registernr 13015
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SKGD
  Systerfartyg Djurgården 9 Djurgården 11
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 27,00 meter 27,00 meter
  Största bredd 6,85 meter 6,85 meter
  Djupgående 2,22 meter 2,22 meter
  Brt/Nrt 83/36 116/67
  Maskineri 1 x Scania DSI 11 1 x Scania DI 13
  Effekt 270 hk, 198 kW 350 hk, 257 kW
  Toppfart 9 knop 9 knop
  Kapacitet 300 passagerare 300 passagerare
  Historik
  1982 Levererad av Boghammar Marin AB som Djurgården 10 till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm.
  1994 Drift och bemanning övergår till Stockholms Sjötrafik AB, Stockholm.
  1996-11-14 Får maskinhaveri strax utanför Slussen kl. 17.40 och har ingen möjlighet att ta sig till kaj. Assisteras in till färjeläget vid Slussen av passagerarfartyget Värmdö som därefter fortsätter sin tur 40 minuter försenad. Anledningen till det ofrivilliga stoppet visar sig bero på fel i bränsletillförseln.
  2004 Ombyggd vid Oskarshamns varv, Oskarshamn. Ny större styrhytt, ny inredning och ny huvudmaskin, av fabrikat Scania DSI 11, 270 hk, 198 kW, samt hjälpmaskin installeras.
  2007-04-16 Drift och bemanning övergår till Blidösundsbolaget AB, Stockholm.
  2007-07-15 När färjan ska lägga till vid Allmänna Gränd kl. 15.30 kör man in i färjeläget med några knops fart av okänd anledning. En passagerare får föras till sjukhus med en lättare hjärnskakning. Inga tekniska fel hittas på färjan.
  2007-09-08 Får maskinbrand vid 21.30-tiden på tur från Slussen till Allmänna Gränd med tre passagerare ombord. Fortsätter fram till Allmänna Gränd där man nödförtöjer samt utlöser den fasta släckutrustningen. Enligt uppgift skedde branden i laddluftkylaren och var ingen öppen maskinrumsbrand. Ingen ombord kommer till skada.
  2012 Ombyggd vid Hasslö Båtvarv, Hasslö. Huvudmaskin och växlar renoverade, ny maskinrumsövervakning, nödutgång. Nya stävarrangemang med bättre avfendring samt nytt livräddningssystem med två stycken 150-manna flottar.
  2014-04-17 Drift och bemanning övergår till Djurgårdens Färjetrafik AB, Stockholm.
  2018-11 Ombyggd vid Stockholms Reparationsvarv AB, Beckholmen, Stockholm. Förbättringar av passagerarutrymmet, breddning av in- och utgångarna, ny radarutrustning och ny färgsättning. Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania DI 13, 350 hk, 257 kW, samt ny hjälpmaskin, av fabrikat Caterpillar, installeras.
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Stockholms Sjötrafik AB
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
Tillbaka till Djurgårdens Färjetrafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 968 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.