Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Westergöthland
Linköping vid Nykvarn, Linköping
Linköping vid Nykvarn, Linköping
Foto: Vykort. Från Christer Samuelssons samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA, 2006-01-29 PN
* Lämspumpem 3/1998, S24
* Tore Olsson, EMA, 2008-02-16 PN
* Sveriges Inre Vattenvägar Del 4, 1981, S125, 227, 233
* Skärgårdsbåten 2/1991, S19
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S246
  Byggd 1848
  Varv Motala Warf, Norrköping
  Varvsnummer 18
  Registernr 2453
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFMN
  Systerfartyg Götheborg
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 28,91 meter -
  Största bredd 5,76 meter -
  Djupgående 3,43 meter -
  Brt/Nrt 264/189 118/87
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt - 45 hk, 33 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1848 Levererad av Motala Warf, Norrköping som Westergöthland till Mariestads Ångbåtsbolag, Mariestad. Trafik på traden Stockholm - Mariestad - Lidköping - Kristinehamn. Fartyget var tillsammans med systern Götheborg de första propellerjärnångarna i Sverige.
  1869 Omdöpt till Phoenix. Ombyggd vid Motala Verkstad, Motala. Trafik på traden Stockholm - Jönköping.
  1871 Såld till C.F. Nordh, Motala.
  1883 Såld till C. Thorngren, Linköping och omdöpt till Linköping. Trafik på traden Stockholm - Linköping.
  1884 Överförd till Linköpings Rederi AB (C. Thorngren), Linköping.
  1893 Ny ångmaskin och ångpanna installeras.
  1896-06-16 Såld till Linköpings Nya Rederi AB, Linköping.
  1905-03-20 Såld till Ångfartygs AB Stegelöf, Västervik för 20.000 kr och omdöpt till Western. Trafik på traden Västervik - Helgenäs - Källvik - Valdemarsvik - Stockholm.
  1907-05-28 Grundstöter på grundet Marsbådan mellan Kråkelund och Strupö. Orsaken är, enl. kaptenen, dimman som gör att man inte ser utprickningen. Går upp till Stockholm för plåtbyten.
  1907-09 Åter i trafik.
  1911-06-14 Såld till Blankaholms Sågverks AB, Västervik.
  1911-10-09 Anmäls som nedskuren till pråm.
  1913-09-02 Omdöpt till Erik. En motor på 45 hk, 33 kW, installeras.
  1915-01-20 Grundstöter vid sydöstra udden av Furöns rev i Kalmarsund på en resa mellan Kalmar och Verkebäck med trä i lasten. Besättningen går i livbåten och tar sig med hjälp av Oskarshamns lotsbåt in till Oskarshamn.
  1915-01-21 Bogserbåten Odin tar sig ut till platsen för grundstötningen men motorpråmen är då helt försvunnen. Man ser endast kringflytande spillror av pråmen och lasten.
Tillbaka till Linköpings Rederi AB
Tillbaka till Linköpings Nya Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1660 fartyg, 899 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.