Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Vindbådan
Vindbådan vid Håkansgrund, Ornö 2009-05-24
Vindbådan vid Håkansgrund, Ornö 2009-05-24
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Lars-Åke Gustavsson, EMA, 2007-02-24 PN
* SWEREFs Skeppslista 2006, S144
* Sveriges Skeppslista 1989, S112
* Sveriges Skeppslista 1992, S132
* Sveriges Skeppslista 1997, S126
* Sveriges Skeppslista 1998, S126
* Sveriges Skeppslista 2001, S136
* Sveriges Skeppslista 2005, S144
* Sveriges Skeppslista 2006, S150
  Byggd 1988
  Varv Dockstavarvet AB, Docksta
  Varvsnummer 333
  Registernr 13703
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SMEW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 15,99 meter 17,00 meter
  Största bredd 4,03 meter 4,15 meter
  Djupgående 0,80 meter 0,80 meter
  Brt/Nrt 33/9 33/9
  Maskineri 2 x Scania DSI 11 2 x Scania DI 12 60M EMS
  Effekt 700 hk, 514 kW 1.000 hk, 735 kW
  Toppfart 25,5 knop 28 knop
  Kapacitet 73 passagerare 73 passagerare
  Historik
  1988-07 Levererad av Dockstavarvet AB som Vindbådan till Bengt Larsson, Firma Dalarö Sjötransporter, Dalarö. Trafik i Stockholms skärgård.
  1991 Ombyggd vid Dockstavarvet AB, Docksta. Ny bog- och stävutformning, förlängd 1,01 meter och breddad 0,12 meter. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania, installeras.
  1997 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 11 75M43K, 1.200 hk, 882 kW, installeras vid Muskövarvet, Muskö.
  2003 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI 12, 1.000 hk, 735 kW, installeras vid Muskövarvet, Muskö.
  2012 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI 12 60M EMS, 1.000 hk, 735 kW, installeras vid Muskövarvet AB, Muskö.
Tillbaka till Firma Dalarö Sjötransporter
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1672 fartyg, 919 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.