Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Vanäs
Aina på Käringön, Orust 1986
Aina på Käringön, Orust 1986
Foto: Rickard Sahlsten
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåten 30, april 1975, S3
* Västra Frölunda Jubileumsbok 1991, S156-180
* Sveriges Skeppslista 1969, S40
* Sveriges Skeppslista 1970, S40
* Sveriges Skeppslista 1971, S40
* Sveriges Skeppslista 1972, S40
* Sveriges Skeppslista 1973, S40
* Sveriges Skeppslista 1980, S14
* Sveriges Skeppslista 1981, S14
  Byggd 1911
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 345
  Registernr 10766
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SDAI
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 14,84 meter 17,50 meter
  Största bredd 4,60 meter 4,60 meter
  Djupgående 1,65 meter -
  Brt/Nrt 24/- 47/29
  Maskineri 1 x Bergsund råoljemotor -
  Effekt 36 hk, 24 kW 150 hk, 110 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 115 passagerare -
  Historik
  1911 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Vanäs till Karlsborgs Fästning, Karlsborg. Transportbåt på Vättern och Göta Kanal.
  1928-07 Såld till Hilmer Edman, Marstrand och omdöpt till Bris. Trafik på traden Marstrand - Tjuvkil.
  1933 Ny huvudmaskin, av fabrikat Säffle, 2 cyl, 44 hk, 32 kW, installeras.
  1936-03 Såld till Charles Ericksson, Göteborg och omdöpt till Aina. Ombyggd vid Marstrands Mekaniska Verkstad, Marstrand. Förlängd med 2 meter samt nytt förskepp. Nya mått 16,94 x 4,60 x 1,65 meter. Nytt tonnage 27 brt. Får nu ta 129 passagerare. Trafik på traden Saltholmen - Brännö Rödsten.
  1937 Ny huvudmaskin, av fabrikat June-Munktell råoljemotor, 2 cyl, 80 hk, 59 kW, installeras.
  1942 Ny huvudmaskin, av fabrikat Tidaholm, 6 cyl, 60 hk, 44 kW, installeras. Maskineriet anpassas för gengasdrift.
  1945 Den gamla maskinen, av fabrikat June-Munktell, återinsätts efter kriget.
  1959 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta, 6 cyl, 125 hk, 92 kW, installeras.
  1964 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta, 6 cyl, 125 hk, 92 kW, installeras. Den gamla Volvo Penta-maskinen installeras i fartyget Roland.
  1973-02-02 Såld till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik, Göteborg för 20.000 SEK.
  1975-02-19 Såld till Björn Tobin, Käringön för 90.000 SEK. Trafik på traden Hälleviksstrand - Käringön.
  1988-09 Upphuggen vid Skeppsupphuggning i Göteborg AB.
Tillbaka till Hilmer Edman
Tillbaka till Charles Ericksson
Tillbaka till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik
Tillbaka till Firma Björn Tobin
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1620 fartyg, 858 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.