Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Tyra
Tyra vid Gräskö 2006-06-11
Tyra vid Gräskö 2006-06-11
Foto: Mats Nordling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Skeppslista 1980, sid 116
* Sveriges Skeppslista 1981, sid 128
* Sveriges Skeppslista 1989, sid 158
* Sveriges Skeppslista 1992, sid 190
* Sveriges Skeppslista 1998, sid 242
* Sveriges Skeppslista 2005, sid 312
* Sveriges Skeppslista 2006, sid 324
* Björn Sjöservice, Gräskö, TEL 2006-12-08
  Byggd 1965
  Varv Fisksätra varv, Nacka
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Plast
  IMO nummer -
  Signal SFB 5915
  Systerfartyg Bellona Hemta
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 9,20 meter 9,20 meter
  Största bredd 2,50 meter 2,50 meter
  Djupgående 1,00 meter 1,00 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 2 x Volvo Peugeot MD27 1 x Volvo Penta TAMD 43
  Effekt 150 hk, 110 kW 220 hk, 161 kW
  Toppfart 18 knop 20 knop
  Kapacitet 33 passagerare 12 passagerare
  Historik
  1965 Levererad av Fisksätra varv som Tyra till Björns Sjöservice AB, Gräskö. Taxibåtstrafik i Stockholms norra skärgård.
  1966 Insatt i trafik.
  ? Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Peugeot MD29, installeras.
  ? Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Peugeot MD32, installeras.
  ? Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta PRO40,
220 hk, 161 kW, installeras.
  ? Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta 31, installeras.
  2004 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TAMD 43, 220 hk, 161 kW, installeras. Övergår till singelmontage.
Tillbaka till Björns Sjöservice AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1627 fartyg, 866 rederier och 108 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.