Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Timrå
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arvikmappen i Raksarkivet, 2013-06-15, PN Foto
* Lubrikatorn 2/1986, S14
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S10
* Sveriges Skeppslista 1941, S90
* Sveriges Skeppslista 1951, S82
  Byggd 1874
  Varv William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet, Stockholm
  Varvsnummer 100
  Registernr 142
  Fartygstyp Ångfartyg, senare motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JBCV, senare SFEW, senare SGVF
  Systerfartyg Alnö
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 26,04 meter 25,97 meter
  Största bredd 4,70 meter 4,88 meter
  Djupgående 2,71 meter 2,08 meter
  Brt/Nrt 100/68 84/8
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin -
  Effekt 100 hk, 73 kW 200 hk, 147 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1875 Levererad av William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet som Timrå till Alnösundets Ångbåts AB, Sundsvall. Trafik på traden Sundsvall - Timrå - Söråker.
  1888 Omdöpt till Alnö och insatt på traden Sundsvall - Alnö.
  ? Ny ångmaskin, 240 hk, 176 kW, installeras.
  1902-07-03 Ommätt. Nytt tonnage 92/49.
  1914 Kondemneras efter ett haveri.
  1917 Såld till AB Mohögs Mekaniska Verkstad, Sundsvall. Ombyggd till bogserbåt vid verkstaden. Nya mått 25, 97 x 4,88 meter. Nytt tonnage 84/8.
  1917 Såld till Rederi AB Höfding, Kubikenborg för 99.000 kr och omdöpt till Kubik
  1936-01-02 Såld till Edvin Augustin och Leonard Nilsson, Kubikenborg för 5.000 kr.
  1938-04-11 Leonard Nilsson säljer sin andel i fartyget till Edvin Augustin för 3.000 kr. Augustin är nu ensam ägare.
  1939-09-06 Rekvireras av Norrlands Marindistrikt som hjälpvedettbåt Typ 1 med beteckningen HVB 122. Utrustas vid AB Mohögs Mekaniska Verkstad med bl a en 37 mm kanon M/98 B samt två sjunkbombfällare Typ A för 105 kg sjunkbomber M/24 el. M/33, ett röjsvep M/18 samt ett skyddssvep M/34, och var klar den 14 okt att sättas in vid 12e vedettbåtsdivisionen.
  1940-09-04 Återlämnad till Ägaren Edvin Augustin, Kubikenborg.
  1941-01-18 Såld till Igelsta Trävaru AB, Östertälje för 20.000 kr och omdöpt till Igelsta.
  1956-01-18 Såld till Anders Roxe, Malmö (17/25), Nils Olof Ingvar Lind, Härnösand (7/25) och Sven-Olof Jansson, Klockestrand (1/25) för 25.000 kr. Hemort Malmö.
  1956-03 Såld till Sydsvenska Rederi & Bogser AB, Malmö för 25.000 kr och omdöpt till Ribershus.
  1956-08-07 Kantrar och sjunker ca. kl 03.00 öster om Norra Kränkans fyr utanför Oxelösund vid färd från Norrköping mot Södertälje med last av surrkättingar. Vid incidenten finns 5 personer ombord. Befälhavaren Ingvar Lind och kocken Nora Hermansson omkommer. Vid olyckstillfället var fartyget chatrad av Holmen Bruks AB.
Tillbaka till Alnösundets Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1620 fartyg, 858 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.